Online marketinges – ki-kicsoda? Hogyan dolgozz velük?

kikicsodaazonlinemarketingesekkozott
Tartalomjegyzék

Online marketinges – ki-kicsoda? Hogyan dolgozz velük?

(szereplők, előnyök, hátrányok)

Az online marketinges nem feltétlenül azt jelenti, hogy ő egyetlen ember. Ahogy azt sem jelenti, hogy csak és kizárólag alkalmazott vagy alvállalkozó lehet. Egy online marketinges többféle módon dolgozhat veled.

Marketing tanácsadó

Ők elsősorban azok a marketingesek, akik:

  • a marketing stratégia megalkotásában vagy finomhangolásában vesz részt
  • a konkrét marketingterv megvalósításához ad tanácsot
  • az adott probléma megoldásához nyújt tanácsot (hogyan érdemes megcsinálni)
  • Jellemzően nem végeznek rendszer beállítást, kivitelezést, utólagos támogatást. Ötletelnek, veled kidolgoznak egy adott problémát, de a megvalósítás rád vár.

Marketing kivitelező

Ők elsősorban azok az online marketingesek, akik:

  • végeznek tanácsadói tevékenységet is, de nem ez a teljes szolgáltatása
  • valamilyen rendszer, alkalmazás, vagy online marketing irányzat szakmai képviselői
  • részletes, beható ismerettel rendelkeznek az adott területen
  • képesek teljes egészében az adott területen elvégezni a feladatokat önállóan is

Általános online kivitelező vagy inkább szakosodott szakértő?

Az általános online marketing kivitelező az, aki valamilyen projekt, kampány teljes kivitelezését vállalja (tehát megcsinálja a weboldalt, elvégez SEO beállítást, összerakja a hirdetést, megcsinálja az értékesítési oldalt és a mérést is).

Előnyük

  • nagyon átfogó ismereteik vannak,
  • rendszerben képesek gondolkodni
  • több feladatot is képesek végrehajtani

Hátrányuk

  • egyes, nagyon speciális szaktudást igénylő projekteknél nem fognak tudni olyan minőségű munkát végezni, mint egy szakosodott kivitelező.

A szakosodott online marketing kivitelező az, aki adott területre specializálja magát. Például csak a Facebook hirdetésekre specializálja magát, de nem foglalkozik pl. weboldal szerkesztéssel. Jellemző példák: pl. SEO szakértő (de nem webfejlesztő), a PPC specialista (keresőhirdetések specialistája), Youtube video specialista, Instagram specialista, Facebook Blueprint minősített specialista stb.

Előnyük

  • a nagyon mély szakterületi tudás
  • adott rendszerből értelemszerűen sokkal többet képesek kihozni

Hátrányuk,

  • csak az adott szakterületet ismerik behatóan
  • a mély tudás esetében nem feltétlenül van rálátásuk más szakterületre. Emiatt a teljes online marketingedet lehet, hogy nagyon nagy hangsúllyal csak egy rendszer irányába fogják fejleszteni.

Online marketing kivitelező vs. online marketing rendszerfejlesztő vs. online marketing támogató (support)

Az online marketing kivitelező esetében szükséges megemlíteni még azt is, hogy van olyan kivitelező, aki csak az adott feladat beállítását, elvégzését vállalja (csak technikai beállítást, rendszer elkészítést vállal), és van olyan kivitelező is, aki az adott feladat elvégzése után az adott rendszert, területet, alkalmazást üzemelteti, illetve támogatást ad. (support-ot is vállal).

Online Marketing Ügynökség

A ügynökség általában több cégnek nyújt szolgáltatást, több specialistája van, akik kiszolgálják az ügyfelek igényeit, megoldják az ügyfelek projektjeit. Nem ritkán az ügyfeleknek dedikált kapcsolattartójuk van, de az egyes specifikus feladatokat már nem ők, hanem más szakértők, programozók végzik el. Lényegében egy egész csapat szaktudása áll a céged marketingje mögött.

Az ügynökségek előnye, hogy több profi szakembert tudnak foglalkoztatni, jellemzően nagyobb cégeket, komplexebb projekteket is ki tudnak szolgálni.

Előnyük

  • nem ritkán a nagy ügynökségek nem csak az online marketingben, de a nyomdai szolgáltatásokban, vagy éppen más területen is tudnak számodra megfelelő média felületet, hirdetési lehetőséget vásárolni, biztosítani.
  • Több szakterületi specialistát is foglalkoztatnak, így minősített Facebook, Google szakember dolgozik náluk, vagy éppen a weboldal esetében grafikus és programozó is az ügyfelek rendelkezésére áll.
  • Az ügyfelekhez dedikált kapcsolattartót rendelnek.

Hátrányuk

  • ha a kapcsolattartó személyében csere van az ügynökségnél, akkor bizony előfordulhat, hogy az új ügynökségi kapcsolattartónak elejétől fogva tanulnia kell az ügyfelek marketingjét egy ideig.
  • Árazásban drágább szegmens
  • Nem csak veled foglalkoznak és ha iparági kizárólagosságot akarsz kikötni, (azért, hogy a konkurensednek ne dolgozzanak) azért mindenképpen plusz díjat kell fizetned

Mindenképpen le kell szögeznem, hogy nem szeretnék általánosítani, de a fentiekben leírtak ügynökségenként eltérőek lehetnek.

Találkoztam olyan ügynökséggel is, ahol profin felépített rendszerrel biztosították a magas szolgáltatási minőséget, így a gyors személycsere sem látszott meg a szolgáltatás minőségén.

Én ugyanakkor személy szerint többször találkoztam olyan céggel, megbízóval, aki nagyon alacsony eredményeket ért el az ügynökségekkel, folyamatos fluktuáció miatt kb. 2-3 havonta újra el kellett magyaráznia a cégét, a termékét stb. Gondolhatod, nem kellemes élmény.

  • Tipp – mérd fel alaposan, milyen pozícióban vagy:

Azt se felejtsd el cégvezetőként, hogy nem mindegy, hogy a Te céged mennyit költ el éppen az ügynökségnél. Hiába mész pl. egy nagy neves ügynökséghez, akinek nagy multi ügyfelei vannak, ott te KKV-ként nem feltétlenül leszel VIP, nem leszel egyből Prémium ügyfél.

Hidd el, az azért számít, hogy ha a Te céged éppen a TOP ügyfelek között van vagy éppen csak az alsó csoportban.

Szabadúszó (freelancer) online marketinges

A szabadúszó kivitelező vagy csak speciális projektekkel foglalkozik (pl. csak grafikákat készít, vagy csak Facebook hirdetéseket állít be) vagy nagyon kevés ügyféllel foglalkozik egyszerre.

Előnyük

  • a személyes figyelem
  • teljes körűen képesek egy egy cég marketingjét támogatni sőt meg is valósítani.
  • Teljes mértékben költségelhető az együttműködés díja, az ÁFA-n kívül semmilyen más adó nincs.
  • több projekten dolgoznak, így sokrétű tapasztalatot gyűjtenek össze

Hátrányuk

  • nagyon kevés ügyféllel tudnak együtt dolgozni
  • egy szabadúszó ritkán lesz képes a marketing összes területén mélyreható specialista ismeretekre szert tenni és azt fenntartani
  • általában egyedül dolgozik, ha nem elérhető valami miatt (pl. betegség), akkor lassabb lehet a haladás

A szabadúszóval főleg azok a cégvezetők tudnak jól együttműködni, akik

  • az alapvető stratégiai feladatokat már elvégezték
  • még nem tudnak egy teljes ügynökségi munkát kifizetni
  • nem szükséges teljes munkaidős alkalmazottat felvenniük, vagy ez még nem hatékony megoldás nekik
  • de szeretnének egy konkrét támogató partnert, aki az online marketingben támogatást nyújt a cégüknek

Tippek – amire figyelj a szabadúszó esetében

Nem mindegy, hogy általánosabb jellegű megbízási szerződést kötsz vele, vagy vállalkozási szerződést. Ha nem tudod előre meghatározni, hogy milyen feladatok lesznek és azokat milyen határidőre, hogyan várod el, akkor általánosabban jó lehet a megbízási szerződés. Ha viszont pontosan tudod, hogy mit vársz tőle, milyen határidőre, és annak elkészülte után „teljesítettnek” minősül a feladat, akkor inkább vállalkozási szerződést érdemes kötni.

Nagyon fontos, különösen weboldal, grafikai munka esetében, hogy a létrejött „végtermék” szellemi tulajdona kié lesz és mikor.  Van olyan eset, amikor pl. a grafika felhasználói jogát kapod meg, de maga a szellemi produktum a grafikusé marad. Más esetben a kifizetett díj egyben a szellemi termék (pl. logo, grafikai munka) teljes joga átszáll a cégedre. Az a biztos, ha erről kifejezetten rendelkeztek a szerződésben!

Weboldal, marketing rendszerek, hirdetési rendszerek esetében nagyon fontos, hogy az adminisztrátori jogod meglegyen a rendszerhez! Nincs attól kellemetlenebb, amikor bármilyen okból meg kell szüntetni a szerződést, és utána jössz rá, hogy nem férsz hozzá a kialakított rendszerhez!

Kifejezetten kiköthető a szerződésben olyan megállapodás is (különösen kényes projekteknél), hogy adott kivitelezővel, szabadúszóval kizárólagosságot kötsz. Ilyen kizárólagosság lehet például – nem végez kivitelezést más olyan cégnek, aki veled azonos iparágban működik. Lehet olyan is, hogy csak neked dolgozik adott időszakban. Vedd figyelembe, hogy minden ilyen megállapodás nyilván növelni fog az árazáson!

Az online marketinges, mint alkalmazott

Álláshirdetéssel felveszel egy olyan kezdő vagy tapasztalt munkavállalót, aki teljes munkaidejében (vagy annak egy részében) a céged marketingjének megvalósításán dolgozik.

Előnye

  • Abszolút te irányíthatod őt, mint munkavállalót. Nagyon bizalmas információkat is meg tudsz vele osztani.
  • Munkaidejének 100 %-át a te cégedre fókuszálja, nem másra.

Hátránya

  • a “bezártság”. Egy alkalmazott nem kap külső impulzust más projektekből, más szervezeti kultúrából mindaddig, amíg nálad dolgozik.
  • Folyamatosan képzésekre kell küldened, különben erodálódik a tudása. Ne várd el tőle, hogy saját pénzén drága képzésekre menjen el, neked kell ösztönöznöd, finanszíroznod a tudás fejlesztését!
  • Ha felmond a cégednél, akkor bizony megint jelentős idő lehet, míg az új embert be tudod tanítani.

Tippek – amire figyelj az alkalmazott esetében

Gyakori hiba a pozíció meghatározása során, hogy lényegében túl nagy elvárásokat írsz elő. Legyen profit grafikus, profi webfejlesztő, profi hirdetéskezelő stb..hidd el, hogy ez nem célravezető! Inkább azokat a feladatokat határozd meg, amik fontosak, hogy cégen belül legyenek kezelve.

Amire szakértő szükséges, azokat szervezzétek ki és koordináljátok megfelelő módon.

Figyelj cégvezetőként arra, hogy a versenytilalmi megállapodás és a megfelelő titoktartási kötelezettség legyen rögzítve a munkaszerződésében. Nem lennél túl boldog, ha a munkatársad a felmondása után a konkurenciádnál folytatná a pályafutását és minden információt vinne magával, ugye?!

Lényeges szempont a munkabére és az, hogy azokra bizony adókat, járulékokat kell fizetned, míg a külsős partnerek esetében szolgáltatás díjjal számolhatsz.

Ahogy fentebb írtam az alkalmazott esetében a bére és a járulékok mellett a rendezvények, továbbképzések költségeivel is számolni kell.

Figyelni kell arra, hogy az egyes marketing rendszerek, applikációk esetében ne legyen kizárólagos a hozzáférése (pl. ne legyen adminisztrátori joga) mert ha távozik a cégedtől, akkor ő is nehéz helyzetben hozhatja a cégedet.

Fontos, hogy rendszeresen dokumentálja, mikor, mit csinált, alakuljon ki egy belső tudásbázis, ami utána a cégedé marad, amit tovább tudsz adni másnak is.

Ez fontos akkor, ha éppen felmondás miatt egy váltás van, de lényeges akkor is, ha a marketingesedből vezető lesz, vagy más területre evez a cégen belül.

Egy jól összerakott belső rendszer, dokumentáció, tudásbázis nagyban megkönnyíti az átadást, vagy éppen az átalakítást is.

Nézd meg, milyen online marketing állások vannak meghirdetve, és ha úgy döntesz, hogy Te is alkalmazottat keresel, akkor itt tudod feladni a saját hirdetésedet.

 Virtuális asszisztens

Fontos megjegyezni, hogy az online marketinges nem keverendő össze a virtuális asszisztenssel, és fordítva. Egy virtuális asszisztens szerepköre, és feladata is más.

A virtuális asszisztens olyan külsős partner, egyéni vállalkozó, akik virtuálisan, a távolból (otthonról, úgynevezett „home office”-ból), nyújtanak asszisztensi szolgáltatást  vállalkozásoknak, ugyanakkor ők nem „virtuális titkárnők”. Mivel vállalkozók, ezért nem munkabért, hanem díjazást kapnak. Ugyanakkor együttműködéstől függően akár egy vagy több vállalkozásnak is nyújthatnak szolgáltatást.

Többek között az egyszerűbb, online marketinghez kapcsolódó feladatokban is hasznos szolgáltatást nyújthatnak, például elláthatnak email-ben ügyfélszolgálati feladatokat, kezelhetik a közösségi média felületeket (megválaszolják a beérkezett kérdéseket, kommenteket), esetleg karbantartják a webshop-ok tartalmát (feltöltik a képeket, feltöltenek termékeket, árlistát stb.)

Ugyanakkor az együttműködés elején tisztázni kell, hogy milyen mértékig végez támogatást! Van olyan virtuális asszisztens, aki komolyan képzi magát és képes már komplexebb marketing rendszerek összeállítására és karbantartására. Van aki viszont nem specializálódik ilyen területen.

Ez azért fontos, mert ha túlzott elvárásokat támasztasz (értsd: azt hiszed, hogy kivitelezői vagy ügynökségi szolgáltatást kapsz asszisztensi áron) akkor az mindkettőtök számára kényelmetlen szituációt adhat.

Előnyük

  • nem helyhez kötötten nyújtanak szolgáltatást
  • sokrétű feladatot el tudnak látni
  • szívesen végeznek olyan ismétlődő feladatokat is, amiket nem tudsz még automatizálni

Hátrányuk

  • Virtuális, tehát nincs jelen személyesen az irodádban
  • Nem csak a te vállalkozásodnak dolgoznak (időbeosztás, rendelkezésre állás kérdése)
  • Sokkal inkább generális, általános készségeik vannak, ami nagyon hasznos a mindennapi munkában.
  • Viszont egyes online marketing szakterületeken (pl. SEO, hirdetéskezelés) nem rendelkeznek mély, specialista tudással.
  • Általában nem várhatsz tőle olyan mély tudást, mint egy Facebook Blueprint minősítéssel rendelkező hirdetési szakembertől vagy egy Google Partnertől! Itt azért megjegyezzük, hogy mi is találkoztunk nagyon motivált és önfejlesztő virtuális asszisztensekkel, akik viszont elindultak a szakosodási folyamatban és ügyesen alkalmazzák a megszerzett tudást a mindennapok során.

LÉNYEGES DÖNTÉSI PONT  – az együttműködés kapcsán – ki mit tekint irányadónak a marketingben?

Amikor szabadúszó marketingessel kezded a közös munkát, nagyon fontos tisztáznotok, hogy ki éppen milyen “marketing iskola” vagy éppen szakmai csoport mellett tette le a voksát. Nem szeretném minősíteni egyiket sem, sem pozitív, sem negatív értelemben, de hidd el, hogy van különbség aközött, hogy ha számodra az irányt a marketingedben a Deeper Underground , a Kreatív Kontroll, a Pongor Business School, Wolf Gábor GoToMarketing, Szilágyi Balázs (Honlapra Fel!) jelenti, és megint más a helyzet ha pl. a Digital Marketer vagy éppen Frank Kern számodra meghatározó.

Nagyon fontos, hogy ezt is tisztázzátok előre! Miért? Mert ha Te az egyik módszere szerint akarsz dolgozni, akkor ne csodálkozz ha ő éppen a másik „iskola” híve, aztán nem találjátok a közös hangot.

Ha szeretnél többet tudni arról, hogy mi hogyan dolgozunk a Te online marketing rendszereden

Mi az online marketing kivitelezés előtt mindig legalább 1 órás marketing tanácsadással és felméréssel indítunk, hogy tényleg azt kapd meg, amit vársz!

itt kérj további információt: –>> Többet szeretnék tudni az online marketing kivitelezésről!

 

Varga Éva
Valódi Érték tulajdonosa
Online marketinges: Google Ads szakértő, Seo szakember, marketing automatizmus építő.

Ha tetszett a cikk, oszd meg, hogy minél több emberhez eljusson ez a cikk is! Köszönöm :)

Ne maradj le a többi cikkről sem! Kérj róla e-mail-es értesítést!

Varga Éva

online marketinges, keresőmarketing szakértő

Elérhetőségek:

vargaeva@valodiertek.hu

tel:+36(30)5686208

Ügyfeleim véleménye:

Töltsd le a gépedre INGYENESEN a legjobb asztali SEO szoftvert! 👇

80+ támogatott prémium WordPress bővítmény egy csomagban! Katt a képre!

Legutóbbi cikkek online marketing, Google Ads hirdetéskezelés, keresőoptimalizálás, seo témában:

Szeretnéd fellendíteni az online üzleted?

Keress az elérhetőségek egyikén!

növekedés