Biztos Te is sokszor hallod, hogy a marketing automatizálás sok folyamatodat leegyszerűsíti.
De mi is igazából a marketing automatizálás?
Minden olyan tevékenység, amikor a marketingedet úgy építed fel, hogy utána automatikusan hozza az érdeklődőket, az érdeklődőkből pedig vásárlók legyenek. A vásárlókból pedig újravásárlásokat tudjon generálni. Ehhez azonban először is meg kell tervezni és fel kell építeni a rendszert, mely az egésznek az alapja.
Hogyan fogj hozzá a marketing automatizáláshoz?
Gondold végig, hogy a TE cégedben jelenleg milyen marketing folyamatok vannak? Hogyan és honnan szerzed az érdeklődőidet? Ők később minek hatására fognak vásárolnak?
Most milyen marketing eszközöket használsz ehhez? Ezt érdemes leírni, akár le is rajzolni, hogy jobban át lehessen látni. Addig, amíg ez nincs meg, addig nincs is mit automatizálni.
Kezdjük először is azzal, hogy honnan szerzed az érdeklődőidet? Facebook-ról, vagy netalán Adwords (Ads) hirdetésből, vagy maguktól megtalálják a honlapodat?
Ezután azt kell végiggondolnod, hogyan lesz egy érdeklődőből feliratkozó (aki már elkötelezi magát feléd az e-mail címe megadásával). Adsz nekik valami hasznos, ingyenes anyagot: termékmintát, e-book-ot, tanácsot?
Az érdeklődővel mit kell tenned, hogy vásárlóvá váljon? Hírlevelet küldeni neki, különleges ajánlatot adni neki, vagy telefonon felhívni, esetleg személyesen találkozni?
Miután eljutott a vásárlásig, mi kell neki ahhoz, hogy újra vásároljon? Elfogyjon a megrendelt havi adag termék, vagy további ajánlatokat kell küldeni neki?
Ezeket a kérdéseket kell megválaszolnod, mielőtt elkezded a marketing automatizálást.
Ezek után meg kell nézni, hogy a folyamatból mit lehet automatizálni, hova lehet beiktatni pl. egy automatizált hírlevélsorozatot, esetleg egy crm rendszert. A hírleveleknek lehet a célja, hogy folyamatosan tájékoztassa az érdeklődőt, vagy a vásárlót az aktuális ajánlatokról. A crm rendszer pl. delegálhatja a feladatot a kollégáknak. Így fogják tudni, mit kell tenniük.
Példa: Ingyenes anyag, amiért megadja az e-mail címét az érdeklődő. Így feliratkozóvá válik. Innen kezdve tudunk neki hírleveleket küldeni email automatizáció segítségével. Kampánylevelekkel tájékoztatjuk az adott szolgáltatásról/termékről, további hasznos információkhoz juttatva, és terelve őt tovább a vásárlás felé. Vásárlás után érdemes az aktuális ajánlatokról tájékoztatni, hogy újravásárlásra ösztönözzük. Ezeket meg lehet oldani hírlevélsorozatokkal.
Ehhez kell végiggondolni a folyamatokat, és megtalálni azokat a pontokat, ahol automatizálni lehet. Így tudod kialakítani a marketing automatizálás rendszerét. Ez lehet egy crm, vagy egy hírlevélküldő rendszer is, ahogy fentebb írtam. Ezekhez különböző szoftverek állnak rendelkezésre. A folyamatodtól függ, melyikre van szükséged, melyikkel tudsz eredményesebb lenni. Lehet, hogy elég ehhez egy egyszerű hírlevélküldő szoftver, de lehet, hogy ennél bonyolultabb és összetettebb a folyamatod.
Mit érdemes automatizálni?
A legtöbb marketinges szerint mindent. Én azonban azt mondom, hogy van az a helyzet, amikor az ügyfélélmény romlana azáltal, ha azt egy szoftverre bíznánk. Nincs egy olyan gép sem, ami helyettesíteni tudna egy embert. Az pedig köztudott és bizonyított tény, hogy emberek emberekhez vonzódnak. 🙂
Azonban pl. egy előre megírt levelet egy gép is tökéletesen ki tud küldeni különböző megszólítással (megszemélyesítve) több száz, akár több ezer embernek is. De semmiképp sem szabad mindent beáldozni a most oly divatos automatizálás miatt, az emberi kapcsolatokat semmiképp!
A folyamataid végig gondolásában, a rendszered megtervezésében, sőt! a létrehozásában is tudok segíteni. Keress!