Online marketing: kivitelezés, hirdetéskezelés, keresőoptimalizálás

Google hirdetés tudnivalói- hirdetéskezelés

Tartalomjegyzék

A Google hirdetés egy nagyon elterjedt reklámozási mód. Ezek a hirdetések online érik el az ügyfeleidet. Ez azért hasznos, mivel egyre kevesebb újságot olvasunk, viszont az interneten mindenki ott van.

A hirdetéskezelés során rengeteg dolgot figyelembe kell venni.

Fontos először is meghatároznod, hogy kinek szeretnél eladni, kik lesznek vevőid.

Ezután össze kell szedned mindent, amit szeretnél nekik elmondani a termékedről, szolgáltatásodról.

A legfontosabb az, hogy miben vagy Te más, mint a többi versenytársad. Miért pont Téged válasszon?

Ez egy nehéz kérdés. Mikor felteszem az ügyfeleimnek hirdetéskezelés előtt, erre nem is szokták tudni a választ. A beszélgetés során azonban kiderül, hogy például náluk van ingyenes cseregarancia, vagy már másnap tudnak szállítani raktárról, esetleg meg is lehet nézni élőben a terméket a telephelyen. Ezek mind olyan előnyök lehetnek, amire nem is gondolsz elsőre. Ezért érdemes a Google keresőben megnézni, hogy a versenytársaid hogyan hirdetik magukat. Onnan is tudsz ötletet meríteni.

A másik fontos dolog, hogy végig kell gondolni azt is, mennyi összeg legyen a hirdetési költség.

Vajon elbírja-e az árrés? Ha pedig kiszervezed egy google ads szakértőnek a hirdetések kezelését, akkor további plusz díjjal is számolnod kell. VAjon az is belefér még? Ezek olyan üzleti kérdések, amelyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni.

Legtöbbször azonban a cégek nincsenek ezekkel tisztában, vagy nem számolnak előre a szolgáltatás árával.

Majd ezek után jön annak az oldalnak a kijelölése, amit hirdetni szeretnél.

Ezt jó alaposan vedd szemügyre az alábbiak mentén:

  • egyértelműen kiderül, hogy mit árulsz?
  • választ adsz a látogatók kérdéseire?
  • bemutatod számukra a megoldást a problémájukra?
  • van egyértelmű vásárlás, vagy ajánlatkérés gomb?
  • esetleg vevővélemény is van a honlapon?
  • miután vásárol, van-e köszönőoldal, amire érkezik?

Ha ezek rendben vannak, jönnek a további kérdések.

  • Van hozzáférésed a honlapodhoz?
  • Fogsz tudni beletenni mérőkódokat? Vagy van valaki, ezt megoldja helyetted?
  • Van már Google Analytics fiókod? Azon látsz korábbi adatokat?

Majd legvégén a hirdetésre vonatkozó kérdések:

  • Milyen területen, hol szeretnél megjelenni? Egész Magyarország területén, vagy csak adott megyékben, településeken, esetleg külföldön?
  • Mit szeretnél hirdetni, mely oldala(i)dat?
  • Mi a hirdetés célja? Érdeklődők gyűjtése, esetleg vásárlás?
  • Telefonon is elérhető vagy az ügyfeleknek? Hirdetésben szerepelhet?
  • A hirdetés magázó, vagy tegező legyen? Mindenképp olyan legyen, ahogy a honlapon is beszélsz a látogatókkal. Fontos az összhang.
  • Meddig menjen a kampány? Egy meghatározott ideig, vagy örökzöld, azaz folyamatosan megjelenik?

Mielőtt még elkezdenéd létrehozni az első hirdetésedet, nézzük át, milyen hirdetésformátumok vannak!

A leggyakoribb a keresési kampányok használata. Tapasztalat alapján ez elég jól működik. Itt már azokat az embereket tudod megtalálni, akik a Google-ben keresik azt, hogy hol tudják megvenni a kinézett terméket, vagy a vágyott szolgáltatást.

A másik típus, ami még nagyon jól működik, az a remarketing hirdetés. Itt jellemzően azoknak jelenik meg a hirdetés, akik korábban már jártak a weboldal bizonyos oldalán. Ezek lehetnek szöveges, vagy képes hirdetések. Megjelenésük helye: más weboldalak oldalain. Például egy ilyen látszik itt is.

képes google hirdetés

De láthatsz ilyet a YouTube-n,

youtube hirdetésre példa

vagy a Gmail-ben is a leveleid között.

gmail hirdetés

Display (képes) hirdetést azonban nem csak remarketing esetén lehet alkalmazni. Akkor is jó megoldás lehet, ha csak figyelemfelhívásként, vagy márkaismertség növelése miatt megjelentetjük más weboldalakon. Ebben az esetben azonban oda kell figyelni, hogy milyen közönséget választunk ki, kiknek mutassa meg. A keresési hirdetésekkel ellentétben itt most nem kulcsszavakat, hanem közönségeket állítunk be.

A videós kampányok a YouTube felületén jelennek meg, a shopping hirdetések pedig a keresési találatok között. Ezek termékhirdetések, ahogy a kép is mutatja.

shopping hirdetés példa

További információk a hirdetéstípusokról!

Ahogy látod, sokféle választási lehetőséged van. De még ennél is fontosabb, hogy a keresési hirdetésnél jól állítsd be a kulcsszavakat.

Mik azok a kulcsszavak, és milyen formában használd őket?

A kulcsszavak nagyon fontosak a keresési hirdetéseknél. Mindenképp ajánlott egy mini kutatást végezni, hogy milyen formában keresnek az általad kínált szolgáltatásra, vagy termékre. Aztán persze ezt nem árt összevetni a honlapod hirdetni kívánt oldalával. Összhangban kell lenniük.

A kulcsszavakat a hirdetéscsoportokhoz tudod beállítani. Többféle módja is van.

Amikor csak simán leírod az a legrosszabb megoldás, mivel akkor olyan szavakra is hozhatja a rendszer, amire egyáltalán nem szeretnél megjelenni.

Általános egyezés

Például: külföldi utazás – ekkor megjelenhetsz a külföldi befektetés, de a belföldi utazásra is. Egyik sem szerencsés. Felesleges pénzkidobás.

Ezért célszerű az általános megjelenés helyett inkább az egyedi változatokat előnyben részesíteni. Ezek a következőek:

Általános egyezésmódosító

+külföldi +utazás – ekkor a két kifejezést együtt veszi figyelembe kereső. Csak akkor jelenik, meg, ha mind a két szó szerepel a keresésben.

Kifejezésegyezés

külföldi utazás – ekkor a külföldi elé, és az utazás után jöhetnek más szavak. Például: külföldi utazás gyerekkel, vagy repülős külföldi utazás.

Pontos egyezés

[külföldi utazás] – teljes egyezés esetén jelenik meg a hirdetésünk. Ha pontosan arra keresnek a felhasználók, amilyen kulcsszóra hirdetünk. A négy kulcsszó beállítási lehetőség közül ez biztosítja a legnagyobb ellenőrzést a hirdetést látók között, és magasabb átkattintási arányt (CTR) eredményezhet.

Csak önmagában egyik használata sem javasolt. Érdemes egyszerre többet is használni, hogy ne essünk el egyik, vagy másik keresési lehetőségtől.

Ne ijedj meg, a Google már van annyira okos, hogy az elírások, egyes, vagy többes számú alakok, vagy ékezetek, esetleg fordított sorrendben szereplő szavak esetén is megmutatja a hirdetésedet!

Amire még figyelj, az a kizáró kulcsszavak használata.

A példánál maradva: busz kizáró kulcsszót használva a buszos külföldi utazásoknál nem fogsz megjelenni.

Most, hogy már végigvettük, mit vegyél figyelembe, mit válaszolj meg, jöhet a Google hirdetés kialakítása!

Ebben segítséget nyújt a Google súgója.

Ha pedig egyedül nem boldogulsz, vagy úgy érzed, hogy nem szeretnél cégvezetőként még ezzel is foglalkozni, akkor szervezd ki!

hirdetéskezelési szolgáltatás

A Google Ads felosztása a következő:

  • kampány
  • hirdetéscsoport
  • hirdetés

A kampányban vannak a hirdetéscsoportok, azon belül pedig a hirdetések.

Legfontosabb jellemzőjük:

Kampány

Itt tudod például beállítani a napi költségkeretet, a helyet, amit megcélzol és kiválasztani a célt.

Hirdetéscsoport

Hirdetéscsoportonként tudod beállítani az ajánlattételt, hogy mire koncentráljon a Google: konverzióra, vagy kattintásra, esetleg valami másra. Ennek alapján mutatja meg a megfelelő embereknek a hirdetésedet.

Hirdetés

A hirdetéscsoporton belül több hirdetést is célszerű létrehozni, hogy minél több verziót lehessen tesztelni. A rendszer egy idő után látja, hogy miket kell többször megmutatni, hogy teljesüljön az az eredmény, amit kiválasztottunk.

De vajon melyikből mennyit érdemes létrehoznod?

Ez bizony már üzleti, illetve stratégiai kérdés. Ahogy fentebb is kiderül, ha más-más területekre szeretél hirdetni, akkor annyi kampányt kell létrehoznod, ahányat megcélzol.

Hirdetéscsoportokból pedig annyit, ahány url-t (oldal) célzol meg.

Hirdetéseknél adott témában – azaz hirdetéscsoporton belül érdemes minél többfélét kialakítani a tesztelés miatt. Erre szerencsére már egy jó megoldás a reszponzív keresési hirdetés. Ekkor egyszerre több címsort, és leírást adsz meg, és majd ezek lesznek automatikusan rotálva. Mindig a legjobban teljesítő jelenik meg a keresőknek.

Hirdetéskezelés ára

Az ár több tényezőtől függ. Mindenki más áron nyújtja a szolgáltatást. Nálam a létrehozandó kampányoktól függ. Más ára van egy webshopnak, ahol több száz, vagy több ezer termék lehet, mint egy szolgáltatónak, ahol van 3-5 szolgáltatás, amit értékesít.

Ami még nálam döntő tényező tud lenni, hogy egyszeri beállítást kér a megrendelő és később ő fogja kezelni a fiókot, vagy folyamatos feladatom lesz vele. Értelemszerűen egy havi rendszeres munka díja alacsonyabb hónapra lebontva, mint egy egyszeri feladat elvégzése.

Azt azonban ne felejstd el, hogy ezen felül még ott a Google-nek fizetendő díj! Azt nem tartalmazza a hirdetéskezelési díj.

Leggyakoribb kérdések, amikkel találkoztam:

Igen, akkor, ha legalább a havi hirdetési költésed eléri a szakértő díját.

Mindig a célnak megfelelő felületet válaszd. Akkor érdemes a Facebook-ot választani, ha márkát szeretnél építeni, vagy olyan dolgot eladni, ami impulzus vásárlásra ösztönzi az embereket. Ilyen lehet például egy könyv, bizsu, kisebb értékű tárgyak, tanfolyam. Ezek jellemzően azok a dolgok, amikből, ha szembejön egy jó ajánlat, akár vásárolsz is. A nagy értékű termékek nem ilyenek. Ha van keresés az általad kínált termékre, szolgáltatásra, akkor azt a Google-ben érdemes hirdetni. Akik ott keresnek, azok már közel állnak a vásárláshoz. A Facebook-on pedig általában nem azért vagyunk fenn, hogy vegyünk valamit.

Annyi, amennyit beállítasz hirdetési keretként. Vannak olyan helyzetek, amikor a Google ezt túllépi napi szinten, ha indokoltnak tartja a jobb eredmény érdekében. Azonban nem kell aggódni, hisz ez a havi keretet nem érinti, mivel másik napon nem enged annyit költeni. Így ha pl. napi 2000 Ft a kereted, akkor havi 60.000 Ft-nál nem lesz több. Az előfordulhat, hogy lesz olyan nap, amikor többet költ el, mint 2000 Ft.

A Google-nél jellemzően PPC alapú hirdetések vannak, vagyis kattintások után kell fizetni. Az, hogy megjelenik a hirdetésed, az még nem kerül pénzedbe, csak az, ha az rá is kattintanak. Az, hogy egy kattintás mennyibe kerül, azt a CPC, azaz kattintásonkénti ár (költség) mutatja meg.

Ezen túl más típusok is léteznek.

Ilyen például a megjelenés utáni fizetés, ahol már akkor is fizetsz, ha nem kattintottak rád. Ez márkaismertségnél lehet hasznos.

Videós hirdetésnél például megtekintés utáni költséget fizetsz.

Az Ads fiók beállításakor ki kell választanod, hogy bankkártyával szeretnél-e fizetni, vagy átutalással.

Bankkártyás fizetésnél meg kell adnod előre a bankkártya adataidat. Erről fogja majd a rendszer levonni a költéseket. A levonás bizonyos összeg elérése, vagy 30 nappal az utolsó automatikus befizetés után történik (amelyik hamarabb lesz).

Átutalásnál a céges adataid kellenek neki a kiállítandó számlákhoz. Számlát mindig majd a következő hónap elején fogsz kapni. A fiókban lesz, onnan tudod letölteni.

A hirdetések addig nem indulnak el, míg nem utalod el a megadott (egyéni) számlaszámra az elkölteni kívánt összeget. Ha ez megvan, indul a hirdetés. Amikor pedig lecsökken az összeg, arról is értesítést fogsz kapni, hogy fel tudd időben tölteni, és futhasson tovább a hirdetés.

Ez attól függ. Meg kell nézned, hogy mennyi kattintásból lesz egy vásárlás (konverzió), és a kattintásokért mennyit fizettél. Ha ezt elbírja a terméked árrése, akkor megérte.

Google hirdetési tanácsadó (Google alkalmazott) által elhangzott javaslat: amire van keresés, ott elsősorban keresési hirdetést használjunk. Ahol nincs, ott jöhet a képes (display) hirdetés, vagy a YouTube hirdetés.

A shopping hirdetés olyan képes hirdetés, melyet webshopoknak éri meg használni. Ilyenkor a kereséskor a termékkínálatuk jelenik meg árakkal együtt. A kiválasztott termékre kattintva pedig eljutsz arra az oldalra, melyen meg tudod vásárolni. Tehát ha neked webshopod van, és van megfelelő árrés a termékeden, akkor megéri. De mint minden, ez is sokmindentől függ. Tesztelni kell. Van olyan, akinél bejött, míg másnak nem érte meg.

Nem tudom, hogy vállal-e ilyet valaki. Én nem. Azért nem, mivel nincs ráhatásom az üzletmenetedre, az árazásodra, kiszolgálásra és úgy általában semmilyen folyamatodra. Azért ehhez egyfajta stratégia is szükséges. Ha pedig ez hiányos, vagy nem megfelelő, akkor azt nem lehet elvárni a hirdetési szakértőtől, hogy pótolja.

A Google is készített gyik oldalt, ahol további információkat találhatsz.

Ha lennének még kérdéseid, írd meg, és beleveszem a cikkbe azokat is a válasszal együtt!

Varga Éva
Google Ads szakértő
Google Ads hirdetéskezelés - Valódi Érték

Cikkek hirdetéskezelés témában: