A videós online tartalomfogyasztás népszerűsége már több mint egy évtizede töretlen. Habár egyre több videós platform jelent meg az évek során, még mindig a YouTube az egyik legnagyobb szolgáltató a videók megosztására és fogyasztására. Hatalmas közönséget vonz világszerte, így Magyarországon is. Tökéletes felület a célpiacod megszólítására!
Azonban a YouTube-on való jelenlét nem csupán a videók feltöltéséről szól. A verseny hihetetlenül nagy, és valahogy ki kell emelkedni a tömegből ahhoz, hogy a videóid a kívánt eredményt érjék el. Ebben a cikkben hatékony tippeket osztok meg veled a YouTube videóid optimalizálásáról, amik segíthetnek abban, hogy sikeres legyél a YouTube-on.
A YouTube keresőoptimalizálás első lépése a megfelelő kulcsszavak kiválasztása
A kulcsszavak tulajdonképpen azok a kifejezések, amiket a felhasználók beírnak a keresőbe. A YouTube SEO két fő területre koncentrálhat. Magára a YouTube-ra, illetve a Google keresésekre. A két keresés egymástól független és teljesen más találati listát ad. Megpróbálhatunk mindkettőre célozni egy videóval, de akkor optimális, ha ezt külön-külön tesszük.
YouTube kulcsszókutatás
Ha a YouTube keresőben való megjelenésre szeretnénk kulcsszavakat találni, akkor a legjobb, ha magát a YouTube keresőt használjuk. Biztosan te is észrevetted már, ha elkezdesz gépelni a YouTube kereső mezőjébe, azonnal javaslatokat dob ki. Ezek mind-mind kulcsszavak! Azaz, mások ezekre a kifejezésre keresnek.
Ez egy kicsit sziszifuszi munka, de az így kinyert adatok aranyat érnek! (Ez hasonlít egyébként a Pinterest, meg az Instagram keresőjéhez.)
Ha szeretnéd ezt a munkát egyszerűbbé tenni, használd a https://keywordtool.io/ oldalt.
Itt a felső menüben állítsd be a YouTube-ot, keress Magyarországon, magyar nyelven és add meg a kifejezést amiről szól a videód. A megjelenő listában látod, hogy mikre keresnek a YouTube-on a felhasználók.
Ez a program tulajdonképpen ugyanazt a munkát végzi el neked, mint amikor manuálisan nézed végig a YouTube kereső javaslatait. (Ahogy látod, más social média felületeken is tudsz itt keresni. Érdemes ezt kihasználni!)
Külső keresőoptimalizálási szoftverek közül a SEO Powersuite Rank Tracker alkalmazását találom a leghasznosabbnak. Ez egy professzionális kulcsszókutató eszköz, ami YouTube specifikációval is rendelkezik. Itt már pontos keresési mennyiségeket is látsz a kulcsszavakhoz!
A konkurenciádtól is tudsz kulcsszó ötleteket gyűjteni. Lesd el, ők milyen kulcsszavakra céloznak a sikeres videóikkal! Ehhez egy nagyon jó Chrome bővítmény a Tube Buddy https://chromewebstore.google.com/detail/tubebuddy/mhkhmbddkmdggbhaaaodilponhnccicb?pli=1 ami beépül a böngésződbe és megjeleníti bármelyik YouTube videó adatait.
Kulcsszavak keresése, ha a Google találati listáján szeretnél megjelenni
Ebben az esetben a legegyszerűbb, ha Google Ads kulcsszótervezőjét használod. Ez a Google saját eszköze ami a saját adatain alapul. Láthatod hogy adott kulcsszónak mekkora a keresési volumene, ez hogyan alakult az elmúlt három hónapban és egy évben.
Ezen kívül ugyanúgy használhatod a SEO Powersuite Rank Tracker-t és a Keywordtol.io-t is.
OK, megvannak a kulcsszavak, hogyan tovább?
YouTube videó címek és leírások keresőoptimalizálása
Az optimalizált címek és leírások kulcsfontosságúak a YouTube videók keresőoptimalizálásában. Ezek az elemek nemcsak segítenek a YouTube algoritmusának a videód megértésében és rangsorolásában, hanem fel is hívják a nézők figyelmét és kattintásra ösztönzik őket. Tehát egy videó címének és leírásának keresőoptimalizálása nem csak a kulcsszavak felsorolásából áll!
A videó címének és leírásának tartalmaznia kell a kiválasztott kulcsszót, lehetőleg a szöveg elején és abban a formában, ahogyan azt a kulcsszókutatás során találtuk, azaz ne legyen hozzáadva toldalék, ne legyen ragozva.
Ezen kívül az alábbiakat tartsd szem előtt a videó címének kiválasztásakor és a leírás elkészítésekor:
- A címnek rövid és tömörnek kell lennie. Egyértelműen közölnie kell a videó fő témáját vagy üzenetét. Például: „A tökéletes paradicsomos húsgombóc recept”
- Használj cselekvésre ösztönző szavakat. Olyan címeket válassz, amik hatására nagyobb eséllyel kattintanak az emberek, például „Nézd meg”, „Tanulj”, „Kipróbálás”, stb. „A tökéletes paradicsomos húsgombóc recept – Próbáld ki!”
- Használd ki az emberek kíváncsiságát, így növelheted az átkattintási arányt. Használj kérdéseket vagy titokzatos címeket, például „A tökéletes paradicsomos húsgombóc recept titka”
- Kerüld a hatásvadász címeket! Bár fontos a figyelemfelkeltés, ne használj megtévesztő címeket, amik nem tükrözik a videó tartalmát. Ez negatívan befolyásolhatja a videó és a csatorna hitelességét, ronthatja a nézettségi időt.
- Ha a videóban különleges vagy egyedi tartalom van, azt emeld ki a címben. „Paradicsomos húsgombóc készítése Borbás Marcsival”.
- A leírásban adj részletes információkat a videó tartalmáról, beleértve a fő témákat, kulcsszavakat és egy rövid összefoglalót. Ez segíti a YouTube algoritmusát abban, hogy jobban megértse miről szól a videód.
- Ne felejtsd el beépíteni a kiegészítő kulcsszavakat is a leírásba. Nem kell halmozni őket, elég ha egyszer szerepelnek a szövegben, kontextusba helyezve. Emellett használhatsz szinonimákat és egyéb kapcsolódó kifejezéseket is.
- Ha van releváns korábbi vagy kapcsolódó tartalmad, linkeld be ezeket a leírásba. Ez segíthet további nézettséget hozni azoknak a videóknak is.
Címkék használata a YouTube keresési beállításokban
A címkék használata a YouTube videók keresőoptimalizálásának fontos része, ezeket is figyelembe veszi a YouTube algoritmusa. Az alábbiakra figyelj a címkék kiválasztásakor.
- Válassz olyan címkéket, amelyek szorosan kapcsolódnak a videód témájához és tartalmához. A címkéknek pontosan le kell fedniük azt, hogy miről szól a videó.
- Használd fel a kiválasztott kulcsszavakat a címkékhez!
- Használd a címkéket arra is, hogy további releváns információkat adj meg a videóról, például a videó típusát, a főszereplőket stb.
- A címkékben megadhatsz konkurenst is. Ez főként akkor ajánlott, ha az ő videói jól teljesítenek a videóval megcélzott kulcsszóra.
- Bár fontos a címkék használata, ne használj túl sokat belőlük. Általában 5-10 releváns címke elegendő egy videóhoz.
A thumbnail, azaz videó borítóképének szerepe a YouTube SEO-ban
A borítókép az első dolog, amit a felhasználók meglátnak. Ez alapján döntik el, hogy kattintanak-e vagy sem. Ezért kiemelten fontos, hogy a borítókép figyelemfelkeltő és vonzó legyen.
- Használj élénk színeket, éles képeket és vonzó design-elemeket.
- Legyen releváns a videó tartalmával, ne használj általános képeket. Ha van rá lehetőség, akkor kerüljön a borítóképre emberi arc, ami érzelmet fejez ki.
- Helyezz rá jól olvasható feliratokat. Ezek legyenek érdekesek, kattintásra ösztönzőek.
- Mindezek mellett a borítókép legyen egyszerű és átlátható. A néző könnyen tudja értelmezni a rajta látottakat, kerüld a túl zsúfolt vagy bonyolult dizájnelemeket.
- Kísérletezz a különböző borítókép elrendezésekkel és figyeld meg, hogy melyik változat hozza a legtöbb kattintást és nézettséget. Az analitikák alapján optimalizáld a borítóképeket a legjobb eredmények elérése érdekében.
Ilyen videókat készíts!
A videó minősége és tartalma meghatározó tényező a YouTube-on való sikerhez. Fontos, hogy a videók jól minőségűek legyenek és érdekes tartalmat nyújtsanak a nézők számára.
- A YouTube jelenleg támogatja a legmagasabb felbontást is, de általában a 1080p (Full HD) felbontású videók a legelterjedtebbek. Ha a lehetőséged engedi, érdemes a lehető legmagasabb minőségű felbontásban feltölteni a videókat.
- A videó elkészítésekor teszteld le az eszközt, ellenőrizd a vele készült képi anyag és hang minőségét. Ma már a legtöbb okostelefonnal lehet jó minőségű videókat készíteni, bár a jó hang felvételéhez általában kell egy külső mikrofon is.
- Figyelj arra, hogy az elkészült videó adjon megoldást a néző valamilyen problémájára. A tartalma legyen összeszedett, jól struktúrált.
- A videó első néhány másodperce a legfontosabb, ezzel tudod megragadni a nézők figyelmét. Jól gondold át mivel indítasz!
- A videóban ne felejtsd el felhívni a nézők figyelmét arra, hogy iratkozzanak fel, lájkolják vagy osszák meg a videód. Ez segíthet az interakció növelésében, aminek szintén hatása van a YouTube SEO-ra.
- Feltöltés előtt a videó fájlt feltétlenül nevezd át a fentiek szerint kiválasztott címre!
Extra tippek a YouTube keresőoptimalizáláshoz
Az alábbiakra általában kevesen gondolnak, mégis fontos hatásuk van a YouTube kereső működésére.
- Az interakció és közösség építés nagyban hozzájárulhat a YouTube videóid sikeréhez és népszerűségéhez. Fontos, hogy aktívan részt vegyél a nézőkkel való kommunikációban. Ezért legyél aktív a hozzászólásoknál, és válaszolj a nézőid kérdéseire és észrevételeire. Tegyél fel kérdéseket a videóidban, és buzdítsd a nézőket, hogy válaszoljanak a kommentekbe.
- Tarts élő közvetítéseket, ezek is segítik a lojális közönség kiépítését, itt tudsz legkönnyebben interakcióba lépni a követőiddel.
- Terelj forgalmat videóidra más közösségi média oldalaidról, weboldaladról, hírlevélből.
- Posztolj rendszeresen, figyeld a csatornád analitikai adatait és értékeld ki azokat. Ha szükséges, módosíts a stratégiádon. Mindig azt csináld, amiről úgy látod, hogy eredményt hoz.
Ha a cikkben leírtakat követed, videóid sikeresek lesznek a YouTube-on!