A marketingamazing szervezésében Szalai Ádám egész napos mesterkurzust tartott storytelling témában a Lurdy-ban. Tőle megtudhattuk, hogy egy jól felépített történet növeli az általunk eladni kívánt termék, vagy szolgáltatás értékét.
Miért van szükség történetmesélésre?
Fontos, hogy ez a történet jelentőséggel bírjon azok számára, akiknek szól, valamint érzelmi hatást is gyakoroljon rájuk. A történetmesélés során annak is ki kell derülnie, mihez kell kezdeni a közönségünknek a sztorinkkal. A nagy reklámzajban, a sok információ közepette, ami nap, mint nap ér bennünket, egy különleges hatással bíró történetre felkapjuk a fejünket, megjegyezzük. Ilyen lehet pl. ha eltérünk a szokásostól. Erre jó példa volt egy cipőbolt kirakata, ahol minden cipőből csak 1 db volt; hiányzott a párja.
Mitől jó egy történet?
- ha könnyen azonosulni tudunk a szereplővel
- hatalmas ívet jár be (kiszámíthatatlan)
- tele van konfliktussal.
Egy átlagos történet sajnos ma már senkit sem érdekel. Ezért is fontos, hogy valami újjal, szokatlannal, meglepővel álljunk elő. Így megjegyezhetővé válik. Az általános frázisok ideje lejárt. Az emberek ennél többre vágynak.
Miből állhat egy storytelling, egy történetmesélés?
- cégünk elnevezéséből (miért az, ami, hogyan találtuk ki)
- saját magunkból: a küldetésünkből (mivel szolgáljuk vevőinket, mi inspirál bennünket)
- a fogyasztóink igényeiből (mire vágyik valójában a vevőnk)
Fontos megérteni, hogy nem csak mi mesélünk magunkról, a cégünkről, hanem rólunk is sztoriznak a vevőink. És ez nem mindegy, hogy kinek és mit. Ez a legfontosabb üzenet! Ezt úgy kell elképzelni, mint egy fordított tölcsér, ami már átalakul megafonná. Így válnak márkád nagykövetévé, lelkes ajánlóddá. Neked van ilyened? Nagyon jó érzés, elárulom. De szerintem, enélkül is tudtad ;).
Stratégiai történetmesélés lépései
- közös célok a célpiaccal (partner vagy, nem eladó)
- megszerzett kvalifikációk (saját elért eredmények bemutatása képpel, sztorival)
- közösen megélt tapasztalatok – a közös munka kapcsán (vagy a tőled vásárolt termék miatt),
- legyen meg bennünk a beleérzés képessége, mivel a változás fájdalmas
Miről mesél a honlapod?
Nézd meg először is, mi derül ki a honlapodról? Mit tudnak meg rólad, a szolgáltatásodról, termékedről? Csupa általános dolgokat? Akkor ideje váltani, felturbózni egy kicsit:
- releváns információkkal, mely érdekli a piacodat?
- érzelmi töltet van benne? felismerik magukat, hogy nekik, hozzájuk szólsz?
- kiderül egyértelműen, hogy mi célt szolgál a honlap?
Mi a Te sztorid, a Te küldetésed?
A fentiek miatt fontos, hogy ezt jól fogalmazd meg! Ezzel behatárolod azt is, kikhez szólsz, kik a Te vevőjelöltjeid.
A fentiek alapján, valamint a storytelling mesterkurzuson én is megfogalmaztam jobban azt, amit már eddig is tudtam, és itt-ott le is írtam.
Célom: segíteni a 40 feletti vállalkozókat az interneten pénzt csinálni. Megmutatom, hogy mennyire személyes, kötődő velem az együttműködés, ami már szinte baráti, és nem futószalagszerű, mint egy ügynökségnél. Gyorsan, hatékonyan megkapja a segítséget, és nem kell újra és újra elmondania egy új embernek. 1 helyen kap meg több megoldást, amivel időt takarít meg, mert nem neki kell utána járnia, külön embert keresnie, vagy megtanulnia.
Én tudom, milyen sok és fáradtságos munkával jár ez, nekem is több évembe telt, míg ide eljutottam. De én ebből élek. Nekem emellett nem kellett más munkával is foglalkoznom. Ráértem megtanulni, rájönni arra, hogy mi hogyan működik. Ez azonban ma is tart, mivel ez egy olyan gyorsan változó világ, ahol a tanulást soha nem szabad abbahagyni. Engem pedig ez visz előrébb, hisz imádok tanulni, olvasni, új ismeretekre szert tenni.