SEO szakértő interjú Sipos Csabával

sipos csaba - seo szakértő interjú
Tartalomjegyzék

 

 

Megkérdeztük a SEO Navigátor alapítóját több keresőoptimalizálással kapcsolatos kérdésben is.  Sipos Csaba már több mint 10 éve SEO-val foglalkozik, így ezen a piacon szakértőnek számít. Külön előfizetői klubja is van, ahol számos tanfolyamon és esettanulmányon keresztül mutatja be a keresőoptimalizálás csínját-bínját.

 

Hogyan döntötted el, hogy SEO-val fogsz foglalkozni?

Visszaemlékezve a kezdetekre, – ami körülbelül 12-14 éve volt, – most azt tudom mondani, én is olyan voltam, mint más kezdő vállalkozó, aki csinálni akar valamit, de még nem tudta, hogy mit. Változtatni akartam az akkori életemen.

A webes dolgok érdekeltek. Az online marketingről és a SEO-ról még fogalmam se volt, nem hogy a vállalkozásról.

Készítettem egy weboldalt, ahol reklám helyeket lehetett bérelni. Természetesen én biztosítottam ennek a weboldalnak a látogatóforgalmát. Valahol itt indult a szerelem a látogatószerzés iránt. Felemelő azt látni, amikor reggel 9-kor felkelsz, semmit nem tettél még a vállalkozásodért, de már megvolt a 3-5.000-edik olvasó, látogató már aznap.

Természetesen erre bármilyen üzletet rá lehetett volna húzni, de itt még valóban nem tudtam mivel akarok foglalkozni. A látogatószerzés ment, de a többi egy zsákutca volt.

Kiválasztottam egy területet, ez lett a keresőoptimalizálás.

Itt nem kellett fizetett hirdetésekre költeni. Különösebb kiadások nem voltak, de látogatószámot bármilyen weboldalra tudtam varázsolni, és aki értett az értékesítéshez az tehette a dolgát. – Valahogy így indulhatott a dolog.

Természetesen én se zseninek születtem. Megvettem minden külföldi és hazai anyagot a témában. Napi szinten kerestem a SEO szakértők letesztelt és bevált módszereit. Ezeket megcsináltam a saját weboldalamon. Mindent a saját bőrömön tapasztaltam meg.

 

seo szakértő

 

Mit csinál egy SEO szakértő?

Én nem mondanám magam SEO szakértőnek. Én szívesebben titulálom magam tanácsadónak. A tanácsadó a saját tapasztalatait adja tovább. Én elmondom, megmutatom mi működik, mi működött nekem, és mi nem. Segítek a megvalósításban.

A keresőoptimalizálás folyamatosan fejlődik és ezeket a változásokat követni kell, ha nem akarsz lemaradni.

Valójában talán ez az, amit csinál egy SEO szakértő. – Követi napi szinten a változásokat, tanul, tesztel, a saját bőrén tapasztalja meg az eredményeket, majd ha ezek beváltak, akkor alkalmazza az ügyfeleinél. – Én a SEO szakértő kifejezést így fogalmaznám meg.

Nagyon sokan vannak most a hazai piacon önjelölt SEO szakértők.

A keresőoptimalizálásban nincs központosított oktatás és elfogadott értékrendszer. Mindenki lehet SEO szakértő, ha már egy Title, vagy H-címsort ki tud tölteni. – Az eredmény az már más kérdés. – Ez a legnagyobb baj most a SEO szakértőkkel.

Összegezve, egy SEO szakértő tanul, követi a változásokat, tesztel és megvalósít, kivitelez. Kitűzött célok alapján eredményeket ér el.

 

Pályafutásod során mi volt az a legnagyobb siker, amire SEO szakértőként a legbüszkébb vagy?

Sok mindenre büszke vagyok, és sokra nem.

A sokra nem-el kezdem. Valójában én mindent tesztelek és ezért belestem saját oldallal a Google Panda és Pingvin algoritmus büntetésekbe is a kezdetén. – Ezekből tanultam. – A SEO csak akkor hoz hosszútávon stabil eredményeket, ha tisztán játszol.

Adj értéket az embereknek és a Google embereket fog adni.

Legnagyobb siker amikor multi cégnek csináltam olyan weboldalt, ami havi 250-300.000 látogatót hozott. Ez körülbelül 6-12 hónap munka, és ez magára hagyva tovább fejlődött.

A legbüszkébb talán az, amikor egy időzített projektet kellett csinálni. A Való Világ 6-odik szériájánál – ha jól emlékszem – volt először bevezetve a mobil applikációs szavazás. Erre a kifejezésre hoztuk fel pár hét alatt a tartalmat úgy, hogy ezt az oldalt, és a hivatalos weboldalt cserélgette a Google az első helyen.

 

seo eredmény

 

Percre pontosan akkor volt a Google elején az oldal, amikor bejelentették az APP-ot a TV-ben.

Talán azok a projektek a büszkeségek és sikerek, amelyek esetében egy projekt célját egy adott időpontra kellett elérni.

Azt tudni kell, hogy a keresőoptimalizálás kiszámíthatatlan és hosszú folyamat. Ezért nehezebb mindig egy kitűzött célt elérni a SEO-ban.

  

Szerinted a Google mennyire kiszámítható, mennyire lehet befolyásolni a honlapok helyezését?

Egyre nehezebben lehet kiszámítani, előre látni, hogy mit hoz a jövő a keresőoptimalizálásban. A Google bevezette a gépi tanulást, így mi halandók egyre nehezebben fogjuk meglátni az algoritmusok mögött rejlő összefüggéseket.

Arra kell összpontosítanunk, hogy tiszta technikákat használjunk. A keresőoptimalizálás valóban az optimalizálásról szóljon. – Hogy hogyan csináld tisztán a SEO-t, azt a linken elolvashatod.

A honlapok helyezését tudod befolyásolni. Itt is a fő szempont az, hogy az olvasóidnak készüljön a tartalom, és lehetőleg a témádban hiteles weboldalak linkeljék meg ezt a tartalmat.

Ha a Google azt látja, hogy van egy minőségi, jól kidolgozott tartalmad, és ezt valaki meg is linkelte, mert annyira tetszett neki, akkor ezt a Google is értékelni fogja. – Így a helyezéseid is javulnak.

 

A keresőoptimalizálás kinek ajánlott? Csak nagyvállalatoknak, vagy akár egyéni vállalkozóknak is?

 A keresőoptimalizálással leginkább a Kis- és Középvállalkozásoknak kellene foglalkozni, akik kisebb tökével indulnak el a versenyben. A nagy multi cégek rá tudják rakni a „nagy pénzeket” a marketing kampányaikra, de a kicsik, vagy kezdőknél, ez az előny nem adatott meg.

Itt jön képbe a keresőoptimalizálás.

Ha szívvel és lélekkel, a vásárlóidnak gyártod a tartalmat, akkor elkezdenek hivatkozni rád más weboldalak. Emelkedik a márkanév, és a weboldalad SEO megítélése, javulnak a helyezések, beindul a vállalkozásod.

A Google folyamatosan tud nagyon releváns érdeklődőket szállítani, ami azt jelenti, hogy az értékesítési konverziód is magasabb lesz, úgy, hogy nem, kell a Google ADS, vagy Facebook zsebét pénzzel tömni.

A kezdő vállalkozóknak mindenféleképpen ajánlott, – de legalább annyit meg kell csinálniuk, hogy a SEO alapok legyenek meg, – mert ez hosszútávon ki fog fizetődni.

 

Akár „házilag” is el lehet végezni, vagy mindenképp SEO szakértőt kell bevonni hozzá?

Ha valakit érdekel az online marketing, és a webszerkesztés, legalább minimálisan, az az alapokat be tudja állítani.

Ha nincs idő és megfelelő tőke a vállalkozás mögött, akkor lehet jobb, ha egy támogató SEO szakértő tudását igénybe vesszük, – ilyen például Varga Éva is. 🙂

Az igazán nagy eredmények eléréséhez javasolt beiratkozni egy SEO klubba, vagy elvégezni pár tanfolyamot, előfizetni SEO szoftverekre, ha a vállalkozó ezt megteheti. Ha nem, akkor egy szakértő sok időt és pénzt tud a kezdetekben megspórolni.

 

Hogyan lehet bemutatni a SEO megtérülését? Hoz egyáltalán eredményt? Megéri foglalkozni vele?

A SEO megtérülést is pontosan ki lehet számolni, de ennyire nem szeretnék belemenni a részletekbe.

A SEO mindenféleképpen megtérül, ha becsületesen megcsináljuk. A kezdő weboldalaknak szükségük van több idő és energiaráfordításra, tartalmat kell gyártani, vendégcikkeket kell írni, és ha ez a „nehézkes, munkával teli” első időszak lezárul már csak szüretelni kell a munkánk gyümölcsét.

Hosszútávú befektetésként kell gondolnunk a keresőoptimalizálásra, de ha egyszer már beindult, akkor lesz egy saját pénznyomdánk, ami a vállalkozásunkat úgy is tudja támogatni, hogy nem kell személyes közreműködés hozzá. – Ez lesz a VALÓDI ÉRTÉK!

 

Mi az a 3 tipp, amit 1 kezdő honlaptulajdonosnak adnál?

Mindenféleképpen célirányosan csinálja a keresőoptimalizálást. Legyen kulcsszava a tartalmaknak, amikre keresnek az emberek. Sokszor láttam azt, hogy teljesen rendbe volt a vállalkozás weboldalának a SEO-ja, de nem volt a kulcsszónak keresési mennyisége. Ez az egyik legfontosabb.

Legyen jó tartalom ezekhez a kulcsszavakhoz, és ne hagyják ki a linképítést sem.

A linképítésnél nem arra gondolok, hogy minden linktárba be kell tolni a weboldalunk, hanem arra, hogy igazi promóció, értékes anyagokat készítünk partnereinknek is, hogy az onnan érkező link, támogatni tudja, mint a Brand, mint a SEO céljainkat is.

Sok tipp lenne, különösebben nem is tudnék 3-at kiemelni.

Úgy egységében azt tanácsolnám, hogy felejtsük el a trükközéseket már 2020 után. Nagyon okos a Google. Ha nincs minőségi tartalmad, és nem mutatnak a weboldaladra minőségi linkek, akkor az eredmények se fognak jönni.

Talán még egy fontos tényező.

Legyen gyorsan betöltődő weboldalad, jó legyen a felhasználói élmény, tehát ne csak gyorsan nyíljon meg az oldal, hanem a szövegedet könnyű legyen olvasni (tagolás, betűtípus és méret, színek, stb)

 

Mire figyeljen az, aki még csak most gondolkodik online bizniszben? Mi alapján gondolja végig, milyen honlapot szeretne?

A kezdőket arra biztatom, hogy WordPress weboldalban gondolkodjanak. Tanulják meg legalább annyira kezelni, hogy a tartalmakat, alapbeállításokat meg tudják csinálni. Ha ez megvan, akkor bármilyen online bizniszt rá tudnak erre a „szerkezetre” húzni.

Ha online bizniszben gondolkodsz, fontos, hogy rakd félre az EGO-dat, és azokat a piaci elvárásokat, amik félrevezethetnek. – Gondolok itt arra, hogy Kft-t csinálunk, mert azokkal jobban szóba állnak, pedig pénzügyileg egy EV kifizetődőbb lenne.

Építs közösséget, ez lehet Facebook, vagy hírlevél lista. Kérdezd meg a követőidet, hogy miben segíthetsz nekik, és ez lesz a terméked vagy a szolgáltatásod. Legyen elég nagy és fizetőképes piacod, hogy eltarthassa a vállalkozásod.

A SEO hosszú folyamat, „le kell nyomni” azokat, akik hosszú évek óta elől vannak. Kezdd az elején, ha megvan a célpiacod és a terméked. Legyen meg az alap SEO beállítás, készíts a követőidnek tartalmakat, ezeket népszerűsítsd más témába vágó szakmai oldalakon.

Így be fog indulni a dolog. A célpiacodnak pont azt adod, ami kell nekik. A weboldalad tudod magad kezelni. A SEO adja majd az érdeklődőket újra és újra.

 

Szerinted mi az a 3 legfontosabb SEO elem, amire mindenképp figyelni kell?

Keresési szándékra megfeleljen a tartalmad, mert attól hogy király a tartalmad, és a keresési szándéknak nem megfelelő, nem fogsz előre jönni a Google-ben. És nem fogod tudni, hogy miért nem jönnek az eredmények. – Igaz ez nem elem, de fontos tényező.

Újra nem elemet írok, mert magában a jól kidolgozott minőségi tartalom is egy nagyon fontos dolog, és ez több elemből tevődik össze. Talán ide lehetne sorolni, azt, hogy a tartalmadban érints minden olyan pontot, ami kell ahhoz, hogy a témád teljes egészében ki legyen dolgozva. (Tartalmi elem esetében a TITLE, és a H címsorok elég fontosak, szöveghossz, hogy legyen elég, de ne legyen túl sok, használj kapcsolódó kifejezéseket.)

Linképítés is fontos, talán az egyik legfontosabb dolog, és itt az, hogy inkább magán weboldalakról és minőségi hírportálokról jöjjenek a linkek, mint linktárakból. Az első a SEO-d erősíti, a második a márkaneved. Link-szövegek legyenek vegyesek, ne legyen felfedezhető mintázat benne.

 

Mik azok a SEO „városi legendák”, amik még a mai napig terjednek, és amivel a legtöbbször megtalálnak?

Csináld a tartalmad a felhasználónak, és a Google is szeretni fogja. Ide tartozik az is, hogy elég a tartalom, a linkek jönnek maguktól.

– Óhatatlanul is kimaradhatnak olyan dolgok, amikről a versenytársaid írtak, beszéltek, és Te nem. Innentől kezdve a Te tartalmad nincs annyira kidolgozva, mint az övéké. Ehhez tartozik az is, ha nincs linképítés, csinálhatsz Te szuper tartalmat az olvasóknak, nem fognak jönni az eredmények.

Meg szoktak azzal is találni, hogy elég egy-egy részfeladatot megcsinálni, és biztos jönnek az eredmények.

Ez rendszerint vagy anyagi, vagy „lustaság” – elnézést a kifejezésért – megfontolásból történik.

Meg kell érteni, hogy a SEO-t egységben kell kezelni.

Legyen jól bejárható, indexelhető tartalmad, legyen jó a felhasználói élmény, legyen jó a tartalom és a linképítés. És ez folyamatos legyen mindaddig, amíg nem éled fel a honlap, tehát nem szaporodnak maguktól a rámutató linkek.

Csinálj egy auditot és jönnek az eredmények.

Itt a hiba rendszerint az, hogy kifizettük a SEO szakértőnek a díjat, de a munka-lista bekerült egy fiókba, és le van tudva a munka. Ezzel a lendülettel eldöntjük, hogy a SEO nem működik, és inkább fizetünk a Facebook-nak a hirdetésekért.

 

SEO szakértőként mi az a leggyakoribb hiba, amivel találkoztál?

Ezeket szinte mind említettem már az előzőekben, egyszerűen ezeket nem lehet elégszer elmondani.

Elsőre nagy a lendület, de két hét után már unalmas a SEO, így egyre kevesebbet foglalkoznak vele, és leáll a dolog, mert nincs eredménye. – Legyen egy terv, dolgozz heti 2-3 órát rajta, de ezt tedd egy évig, hidd el jönnek az eredmények.

Az is gyakori, hogy, hát Sipos Csaba azt mondta, rakjak a kategória oldalra pár sor szöveget, de mégse jön az eredmény.

Sokszor elmondom, minden tényezőnek össze kell állni. Legyen jó tartalom – nem csak 3 sort odabiggyeszteni, mert egy SEO szakember azt mondta –, legyen linképítés, és jó felhasználói élmény. Ha ez megvan, akkor lesz eredmény, és emiatt, nem a 3 plusz sor miatt a kategória oldalon.

 

Miben kérik leggyakrabban a tanácsodat?

Tanácsot már nem nagyon kérnek, inkább teljes kivitelezést. A SEO szakértőké a jövő, akik vállalnak teljes kivitelezést.

A 2012-es években még virágzott a SEO kivitelezés, majd jött egy hullám amikor mindenki tanulni akart, és most újra a kivitelezés iránt mutatnak nagyobb érdeklődést. Újra eljön a SEO szakértők és ügynökségek kora. – Legalábbis a hozzám érkező adatok ezt mutatják.

 

Mi volt az első SEO tananyagod?

Már akkor készítettem tananyagokat amikor a Wolf Gábor-féle Kisvállalati marketing biblia megjelent (2012 körül).

Már pontosan nem tudom milyen tananyagokat gyártottunk.

Azt tudtam, hogy nem elég egy lábon állni, nem elég csak szolgáltatni, termék is kell. Tudod a vállalkozásban a legveszélyesebb szám az 1.

Akkor még DVD lemezeken postáztuk ezeket. Nem voltak kiforrott webes technikák ezeknek az online elérhetőségének biztosítására.

Pár évvel ezelőtt az Online Katapult (Domán Zsolt és Szőke András) csinálta meg az első magyar online marketing klubot, ők taposták ki az utat, hogy a webes marketing rendszereket össze lehessen kötni programozó nélkül.

Mi is ettől a pillanattól lettünk, ilyen tananyagokkal láthatóak a piacon. Kellett ehhez az Online Katapult és a SalesAutopilot is, hogy idáig eljussunk.

Aki most ilyenbe akar fogni annak könnyű dolga van, már rengeteg rendszer áll a rendelkezésre, amikkel pár óra alatt egy online oktatórendszer összekattintgatható. Ezzel párhuzamosan azzal is számolni kell, hogy gombamód szaporodnak ezek az oktató-jellegű klubok.

 

Most min dolgozol?

A SEO Navigátor, és/vagy OVGO SEO Klub tökéletesítésén dolgozok.

Csináltam pár piackutatást a célcsoportomban, és ezek alapján fogom finomhangolni a rendszert. A SEO Klub sokkal jobban fogni fogja a kezed, hogy végigvezessen egy úgynevezett „sikerösvényen”, hogy valódi SEO eredményeket tudj elérni a SEO Navigátorral.

Ez nagy falat, még papíron van minden, még ehhez nekem is sokat kell dolgoznom, de a 2021-es évben előreláthatólag összeáll egy olyan rendszer, ahol az egyik oldalt becsatlakozol (automatán jönnek az érdeklődők), majd a rendszer fogja a kezed, és beoptimalizáltatja veled a weboldalad, és mindezt automatikusan.

Azon dolgozunk, hogy a SEO Navigátor/OVGO SEO klubja hatékonyabban dolgozzon – nektek hatékonyabban.

 

2021-ben milyen SEO változások várhatóak? Mire érdemes figyelni?

Nem szeretek ilyen jóslatokba bocsátkozni. A Google mindig beújít valamit amire nem számítottál.

Egyre jobban fogja érteni a keresési szándékot és a tartalmakat, tehát a minőségi tartalomra kell hangsúlyt fektetni.

Egyre jobban felismeri a linképítést, linkek minőségét, és azt mi nem fogjuk tudni, mi alapján osztályoz, milyen linket.

A minőségre kell fektetni a hangsúlyt, a tartalom és linképítés terén is. Így fog működni a SEO 2021-től.

 

Ha egy honlap nem annyira gyors, akkor az vajon negatívan befolyásolja a Google rangsorolását? Egyáltalán mikor számít lassúnak egy honlap? Hol érdemes ezt megmérni?

 Jó a kérdés.

Számítani mindenféleképpen számít a sebesség, mert egy lassú weboldal a felhasználói élményt is rontja. Tapasztalatból is tudom, hogy rosszabbul teljesít egy weboldal, ha lassan töltődik be. – Természetesen ezt lehet ellensúlyozni egy darabig minőségi linkekkel, de ez nem végleges megoldás.

Pontos számokat nem tudok mondani, hogy mi számít lassúnak. Persze vannak alap értékek, de ez a valóságot nem fedi.

Arra kell törekedni, hogy az olvasónak gyorsan töltődjön be, és ne a sebességmérő eszközöknek legyen feltétlenül jó értéke.

Láttam már olyan weboldalt, hogy nagyon jó értékeket mutattak a sebességmérő eszközök, de egy örökkévalóság volt mire az oldal teljes egészében betöltődött.

Találjuk meg a középutat, hogy elfogadható értékeket mutassanak az eszközök, de a felhasználókat ne akadályozza a sebességoptimalizálás a böngészésben, weboldal használatában.

 

Miben és mennyire számít az, ha egy honlap https, vagy csak http-vel kezdődik?

Az SSL megléte már rangsorolási tényező. Igaz, hogy kicsi szignál, de mégis az. Ezért erre is optimalizálunk, tehát HTTPS alatt kell, hogy bejöjjön a weboldalad. Ez már egy alapkövetelmény a vállalkozások honlapjai esetében.

Ha nem is a SEO miatt csináljuk meg, csináljuk meg az olvasóink biztonsága miatt. Ez kiemelten fontos, ha értékesítünk is a weboldalon.

 

Mennyire fontos, hogy a domain tartalmazza a kulcsszót?

Ez is már egyre kisebb jelentőséggel bír. Közelít a nullához. Pontos egyezőségnél még talán láttam előnyt, de nem jellemző.

Viszont tapasztaltam olyat is, hogy magyar nyelvterületen ezt a Google még eléggé félreértelmezte pár éve.

Pontos egyezés volt a domain és a kulcsszó esetében, és az volt a brand név is.

A természetes link-gyarapodás során túl sokszor hivatkoztak a márkanévvel, és URL-el, ami jelen esetben a kulcsszó is. Volt erre linképítés is, így elszálltak az értékek. Sok volt a link-szövegekben a pontos egyezésű kulcsszó.

Ezt a Google két évig nem tudta helyesen értelmezni, majd ezután korrigálta a helyezéseket, hogy a weboldal betöltötte a második évét.

Jobb stratégia már egy jól megjegyezhető brand, márkanév URL-t választani. Ez lesz úgyis a jövő a SEO-ban, hogy nem kulcsszavakra optimalizálunk, hanem márkanevet építünk, és a Google tudni fogja, ez a márkanév mivel foglalkozik.

 

Mennyire fontos a linképítés? Linképítés nélkül is lehet eredményt elérni? Honnan lehet linkeket venni? Vagy lehet egyáltalán?

A linképítés egy erős rangsorolási tényező. Linkek nélkül nincs jó helyezés, és a legfontosabb, hogy stabil helyezés.

Itt is követni kell az alapszabályokat.

Legyen a link hasznos az olvasóknak, legyen értékes tartalom, amiből a link jön, és legyen látogatószáma a weboldalnak, aki linkel.

Ha helyezésmanipulálás végett vásárolsz linket, akkor az szembe megy a Google irányelveivel. Ezért nem mondom, hogy venned kell linket a jó helyezésért.

Ha a márkanév építés a cél, és nem a helyezésmanipulálás, akkor vehetsz is linket minőségi portálokon, de akár készíthetsz sajtóközleményeket, vendégbejegyzéseket is, amik már nem vásárolt linkek. Csinálhatsz interjút is, mint ez, és máris nem megy szembe a Google irányelveivel a promóció.

 

Köszönöm az interjút Varga Évának, jók voltak, és a legfontosabb, hogy aktuálisak voltak a kérdések, most a szigorodó Google elvárások idejében.

Használjátok ki a SEO adta lehetőségeket, és ha szükséges vegyétek igénybe egy SEO szakértő szolgáltatásait.

Ha kérdéseitek lennének még hozzám a SEO Navigátor weboldalon megtaláltok.

Ne maradj le a többi cikkről sem! Kérj róla e-mail-es értesítést!

.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Varga Éva

online marketinges, keresőmarketing szakértő

Elérhetőségek:

vargaeva@valodiertek.hu

tel:+36(30)5686208

Ügyfeleim véleménye:

.
.

Legutóbbi cikkek online marketing, Google Ads hirdetéskezelés, keresőoptimalizálás, seo témában:

Szeretnéd fellendíteni az online üzleted?

Keress az elérhetőségek egyikén!

növekedés