Az internet korában a keresőmarketing az egyik legfontosabb online marketing eszköz. Az online jelenléttel (weboldallal) rendelkező cégek az internet keresőmotorjait (ilyen például a Google) használják fel, hogy növeljék az online jelenlétüket, és megtalálják a célközönségüket. A keresőmarketing célja az online jelenlét erősítésén túl az online értékesítések és konverziók növelése. Az alábbiakban bemutatom a keresőmarketing fogalmát, célját és eszközeit bővebben.
A keresőmarketing fogalma:
A keresőmarketing az online marketing egyik ága, amely az internetes keresőmotorokat használja fel a célközönség elérésére.
A keresőmarketing lehet fizetett (SEA – search engine ads) és organikus keresőoptimalizálás (SEO – search engine optimization).
A fizetett keresőmarketing azon alapul, hogy a vállalkozások hirdetéseket helyeznek el a keresőmotorok találati oldalain, és fizetnek a kattintásokért vagy a megjelenésekért. Közismertebb nevén: Google Ads.
Az organikus keresőmarketing (keresőoptimalizálás) a keresőmotorok rangsorolási algoritmusait és a keresők szándékait figyelembe véve optimalizálja a weboldalakat, hogy minél jobb helyezést (magasabb helyezést) érjenek el a keresőmotorok találati oldalain.
A keresőmarketing célja:
A keresőmarketing célja, hogy növelje a weboldal forgalmát, a honlapra érkező minőségi forgalmat, azaz elérje a megfelelő célközönséget és javítsa a konverziós arányt (hány látogatóból lesz vásárló) és növelje a cég bevételét, nyereségét.
Ezt azáltal éri el, hogy a vállalkozásokat az interneten megjelenő keresési találatok első oldalára pozicionálja, ahol nagyobb eséllyel észreveszik és kattintanak rájuk az internetes felhasználók.
A keresőmarketing eszközei:
A keresőmarketing eszközei lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy hatékonyabban érjék el a célközönségüket és javítsák az online jelenlétüket.
A keresőmarketing eszközei két fő típusba sorolhatók: fizetett keresőhirdetések (SEA – search engine ads, vagy más néven PPC hirdetések) és organikus keresőmarketing (SEO – search engine optimization, ismertebb nevén keresőopitmalizálás).
Fizetett keresőhirdetések (PPC):
A fizetett keresőhirdetések (PPC) az egyik leggyakoribb fizetett keresőmarketing eszköz. A hirdetések a Google Ads használatával jelennek meg a keresési lista elején, az organikus találatok felett és alatt. Jól láthatók és megkülönböztethetőek a többi találattól.
Az online jelenlévő vállalkozások a Google Ads segítségével hirdetéseket hoznak létre, melynek célja, hogy az adott kulcsszavakra, kifejezésekre megjelenjen a hirdetésük. Azért PPC (pay per click), mivel a hirdetők nem a megjelenésért, hanem a kattintások után fizetnek. Így akkor kerül pénzbe a hirdetésük, ha rá is kattintanak. A kattintásonkénti ár a kulcsszavak versenyének és a népszerűségének függvénye. Egyfajta licit, mint a tőzsdén. Ki fizet érte többet, kinek ér többet, hogy elérje a lehetséges vásárlót.
Keresőoptimalizálás (SEO):
A keresőoptimalizálás (SEO) az organikus keresőmarketing eszköze, amelynek célja, hogy a találati listában minél jobb helyezést érjen el a weboldalad az adott kulcsszóra, kifejezésre. Mivel minél előrébb jelensz meg, annál többen találnak meg és kattintanak a honlapodra. A több látogató pedig több vevőt és bevételt jelent.
Éppen ezért fontos, hogy a weboldalad technikailag megfelelő legyen, valamint tartalmilag is optimalizált legyen. Fontos szem előtt tartani a látogatókat, a lehetséges vásárlókat, a számukra megfelelő tartalmat kell gyártani, őket kell kiszolgálni. Ehhez szükséges a kellően struktúrált, jól áttekinthető, gyors és felhasználóbarát honlap is. Így könnyen megtalálják az érdeklődők, ami keresnek.
A keresőoptimalizálás során jelentős szerepet játszik többek között a kulcsszavak kiválasztása, a tartalom optimalizálása, a meta leírások és a fejlécek optimalizálása, valamint a linképítés is. Ez azonban csupán a seo feladatnak egy része. A seo ennél összetettebb és struktúráltabb.
A SEO és a PPC
E kettő kombinációja segíthet a weboldalad látogatottságának növelésében, az online jelenlét erősítésében és a konverziók növelésében.
A keresőmarketing eszközei közül a SEO hosszabb távra szóló befektetésnek számít, mivel az eredmények elérése és megtartása hosszabb időt vehet igénybe, míg a PPC lehetővé teszi a rövid távú és gyors hatás elérését. Azonban az utóbbi hatása csak addig él, amíg fizetsz a Google-nek a hirdetésekre kattintásért!
Mindezt összevetve kijelenthetjük, hogy mindkét eszköz hatékony lehet a keresőmarketing céljaink elérésében. A kettőt együtt használva pedig még jobb eredmények érhetők el.
Keresőmarketing kampányok:
A keresőmarketing kampányok lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy hatékonyabban érjék el a célközönségüket.
Ezek a kampányok az alábbiakból állhatnak: email marketing, hírlevél, közösségi média marketing és más online marketing eszközök.
A keresőmarketing kampányok segítségével a vállalkozások növelhetik az online jelenlétüket és javíthatják az értékesítési számaikat.
Tapasztalatom és az eredmények is azt mutatják, hogy a legeredményesebb az email marketing, mivel ott már olyan közönségnek megy az ajánlatunk, akik már ismernek bennünket. Ők nagyobb arányban fognak vásárolni tőlünk, hiszen már korábban megadták az e-mail címüket, azaz megbíztak bennünk. Őket lehet a leghatékonyabban elérni, hiszen már szerepelnek az adatbázisunkban, nem kell hirdetéssel megszerezni az elérhetőségüket.
Lokális keresőmarketing:
A lokális keresőmarketing olyan stratégia, amely a vállalkozásokat a helyi keresések eredményeinek legfelső részére pozícionálja.
Célja, hogy növelje a vállalkozások láthatóságát és elérhetőségét azok számára, akik a helyi szolgáltatásokra vagy termékekre keresnek.
Legfontosabb eszköze a Google Cégem (Google My Business) szolgáltatás, amellyel meg tudsz jelenni a Google Térképen. Így ha valaki például pékséget keres, akkor a Google érzékeli, hogy helyileg honnan végzi a keresést, és a közeli pékségeket hozza fel neki. A térképes szolgáltatással (ha már van Google Cégem regisztrációd és helyesen ki is van töltve) pedig akár fel is hívhat, megnézheti a nyitvatartásodat vagy megtervezheti hozzád az útvonalat.
Keresőmarketing elemzés:
A keresőmarketing elemzés rendkívül fontos a sikeres keresőmarketing kampányokhoz, ugyanis az elemzések segítségével fogod látni, hogy mennyire hatékonyak az általatok végzett tevékenységek.
Az elemzések alapján tudod javítani az általad használt kulcsszavakat, esetleg újakat kiválasztani. Látni fogod, hogy a weboldalad tartalmát hol és hogyan kell módosítani, illetve hirdetések esetén azt is, hogy hol költesz feleslegesen többet, mint amennyit kellene, amennyi megtérül. Ezek alapján javítani tudsz a hatékonyságodon.
Csökkenhet a kampányokra fordított költséged és nőhet a konverziós arány, konverziós érték összege.
Az elemzések során külön figyelmet kell fordítani a következő mutatókra: a látogatói forgalom, a visszatérő látogatók száma, organikus forgalom, fizetett forgalom, konverziós arány, kattintások száma, kattintási költség, konverziónkénti költség és a kulcsszavak hatékonysága.
Az elemzések által azonosíthatók a problémás területek, és ezáltal javíthatók az adott keresőmarketing kampányok hatékonysága.
Erre kiváló megoldás egy seo audit, egy Google Ads fiók átnézése, vagy akár a kettő együtt. Attól függően, hogy milyen keresőmarketing tevékenységet végez a céged.
Keresőmarketing előnyei:
Ahogy már fentebb is olvastad, a keresőmarketingnek számos előnye van.
Ezek közé tartozik:
- a nagyobb elérés; azaz több érdeklődő talál meg,
- a célzott hirdetések,
- a nagyobb hatékonyság,
- az értékesítés növelése
- és a költséghatékonyság (kevesebb pénzedbe kerül 1 vevő).
A keresőmarketing segítségével hatékonyabban éred el a célközönségedet, azokat, akik már kifejezetten a Te termékedre vagy szolgáltatásodra keresnek.
A célzott hirdetések segítségével pedig hatékonyabban hirdethetsz, és javíthatod az online jelenlétedet.
A keresőmarketing költséghatékonyabb, mint más hagyományos reklámeszközök, mivel ahogy a neve is mutatja, már csak azokat éred el vele, akik keresik a megoldás a problémájukra. Ezzel szemben más marketing eszközöknél még csak az igényt, érdeklődést kelted fel, és az elég messze esik időben a vásárlástól.
Keresőmarketing kihívások:
Bár a keresőmarketing sok előnnyel jár, számos kihívással is szembe kell nézned, ha ezt használod.
Ezek egyike az erős verseny, mely a kulcsszavakért folyik. Ugyanis az adott iparágban lévő vállalkozások mind ugyanazokért a kulcsszavakért versenyeznek, ami növeli a keresőmarketing költségeit, akár organikus, akár fizetett keresésről beszélünk. Ha organikusan nagy a verseny, akkor a keresőoptimalizálással sok időbe fog kerülni, míg jó pozíciót érsz el. A Google hirdetések esetén pedig többe fog kerülni egy kattintás, mivel a sok licitáló felveri az árat az adott megjelenésért. Mindenki egyre többet és többet fog ajánlani, és az nyer, aki a legtöbbet tud fizetni egy vevő megszerzéséért. Ez egyébként egy általános érvényű megállapítás a marketing.
Másik kihívást a keresőmotorok folyamatos algoritmus frissítése okozza. Ha ezeket nem veszed figyelembe, akkor hamar megváltozhat a pozíciód a találati listában, és elveszítheted a nehezen megszerzett jó helyezésedet. Amennyiben ez megtörténik, egyre kevesebben fognak megtalálni és csökkenni fog a látogatók száma, ezáltal pedig az értékesítési volumened, bevételed is.
Keresőmarketing trendek:
A keresőmarketing trendjei folyamatosan változnak, és ha online akarsz értékesíteni, akkor ezeket folyamatosan figyelemmel kell kísérned, hogy ne maradj le a versenytársaid mögött.
Az egyik legfontosabb trend már egy ideje a mobilos megjelenés, hiszen az emberek nagy része (közel 70%, de egyes iparágak esetén ez lehet jóval több, vagy akár kevesebb is) már a mobiltelefonjáról végzi a kereséseket. Ez egyértelmű, hiszen az mindig nála van és azt a legegyszerűbb elővenni. Ezért fokozottan figyelj rá, hogy jól működjön a weboldalad mobilon is! Különben ha nem tetszik a látogatóknak a honlapod, vagy lassan töltődik be, akkor bizony gyorsan továbblépnek a következőre. A keresőmotorok is észrevették ezt, és azokat a weboldalakat jutalmazzák (jelenítik meg előrébb a keresőben), amelyek mobilbarátak.
Ezen kívül a videók is egyre fontosabb szerepet kapnak a keresőmarketingben. Megfigyelhető, hogy az emberek szívesebben néznek videókat, mint olvasnak hosszú szövegeket. Ezért számodra is megfontolandó, hogy videókkal is erősítsd az online jelenlétedet.
Keresőmarketing költségei:
A keresőmarketing költségei változóak, és többek között az adott kampány céljától, a használt eszközöktől, a kulcsszavak nehézségétől is függenek. Más ára van egy seo audit-nak, ami egyszeri költség, és megint más egy havi díjas keresőoptimalizálásnak. Mindegyiknek más a célja. Az audit a hibákat tárja fel, és stratégiát, követendő irányt ad, a havi együttműködés keretén belül pedig az auditban feltártak kerülnek javításra és fejlesztésre.
Megint más ára van egy Google Ads kampánynak, ahol szintén lehet a feladat egy fiók átnézése, vagy akár havi díjas hirdetéskezelés. Mindegyiknek más a célja, ahogy a neve is mutatja. Itt még külön meg kell említeni a Google-nek fizetendő kattintásonkénti díjat, amit befolyásol többek között a kulcsszavak nehézsége is. Az árak változhatnak az évszakoktól és az ünnepi időszaktól függően is. Azonban a keresőmarketing továbbra is a legköltséghatékonyabb online marketing eszköz.
Következtetés:
Összességében a keresőmarketing rendkívül fontos eszköz a vállalkozások online jelenlétének erősítésében. A hatékony keresőmarketing kampányok segítségével a vállalkozások elérhetik a potenciális ügyfeleiket, növelhetik az eladásaikat, és ezáltal a bevételüket. Azonban ne felejtsd el, hogy a keresőmarketing során kihívásokkal is szembe kell nézned: folyamatosan figyelned kell az új trendekre és a kulcsszavak, árak alakulására!