Weboldal vagy webshop ellenőrzés előtt mindenképp tisztázni kell az ügyféllel – a honlap tulajdonosával, mi a célja a weboldallal. Ez az elsődleges, legfontosabb kérdés. Enélkül nem tudom, mit szeretne elérni, milyen szempontok alapján végezzem a vizsgálatot.
Az 1 dolog, hogy a tulajdonos azt szeretné, ha minél több látogatója és minél több vevője legyen. De kérdés, hogy ezt hogyan és milyen kulcsszóval, kulcsszavakkal szeretné elérni. Ezt mindenképp meg kell tudnunk, és a weboldal stratégiáját ez alapján kell elkészíteni.
A látogatók sem mindegy, hogy vajon kik. Itt jön képbe az, hogy tulajdonképpen csak nézelődőket szeretne, vagy szeretné, ha később vásárolnának is. Tehát nem árt, ha a megfelelő célközönséget találja meg.
Weboldal ellenőrzés 2 féle szempontból:
A weboldal ellenőrzést nézhetjük egyszer seo (keresőoptimalizálás) szemszögéből, valamint a felhasználók oldaláról is.
A felhasználói oldal esetén azt kell megnézned, hogy
- gyorsan betölt-e,
- könnyű-e rajta eligazodni,
- egyszerű a keresés?
- egyértelmű, hogy mit hol találnak rajta,
- egyértelmű-e az elvárás az olvasó felé.
Tehát ha van egy gombnak kinéző valami, akkor az tényleg kattintható-e, vagy a navigálás egyértelmű-e.
Érdemes ezt letesztelni egy 10 évessel, vagy egy nagymamával, aki lehetőleg keveset netezik. 🙂
SEO ellenőrzés
Egy weboldal ellenőrzés, vagyis seo audit során nem csak a Google robotokat veszem figyelembe, hanem a keresési szándékot, a felhasználói oldalt is. Hiszen a Google-nak is az a fontos, hogy releváns és hasznos tartalmat adjon a keresést végzőknek.
Mutatom, hogyan csinálom lépésről lépésre.
Első lépés: SEO Technikai beállítások
Kezdésként egy szoftverrel átnézem a honlapodat, mely megmutatja az összes olyan technikai hibát, amelyet elkövethetnek egy weboldal, vagy webshop készítése során. (Erről a technikai seo cikkben bővebben is olvaszhatsz.)
Ezek a legjellemzőbb technikai hibák:
- oldalak 4xx hibakóddal
- hibás linkek (ez általában összefügg az előzővel)
- hibás képek (ez is összefügghet az előzőkkel)
- üres alt kép leírás (erről lentebb lesz még szó)
- duplikált title tag-ek
- túl hosszú title tag-ek
- üres meta leírás
- duplikált meta leírás
Ezek mind olyan hibák, melyek megléte esetén a Google hátrébb sorolhatja az oldaladat, mert azt érzékeli, hogy nem foglalkoznak vele, el van hanyagolva.
Itt azt is meg szoktam nézni, hogy mennyi oldaladat indexelte be a Google.
Ezt Te is le tudod könnyen ellenőrízni. Írd be a keresőbe a következőt: site:domainneved.hu, és megmutatja, mennyi találat van.
Ennyi az indexelt oldalaid száma. Ha nem találsz semmit, akkor bajban vagy! Nagy valószínűség szerint nem engedted meg a feltérképező robotoknak, hogy bejárják az oldaladat. (Legutóbb egy ilyen hibába futott bele egy honlaptulajdonos, mikor a segítségemet kérte. Hamar rájöttem a hibára, kijavította és azóta már a Google is látja az oldalát.) Ezt főleg új oldalaknál szokták, míg nincs kész a weboldal, addig noindex-re van állítva, és sajnos előfordul, hogy úgy is marad.
A 404-es oldalak is elég gyakoriak. Főleg webshopoknál jön elő tömegesen. Megszűnik egy termék, és törlik. Ilyenkor azonban érdemes a kategóriaoldalra átirányítani, és a látogatónak is jobb élményt nyújt.
Hibás képek, hibás linkek is törlésből fakadóan fordulhatnak elő.
A meta leírás kitöltése pedig még mindig nem automatikus, nem megszokott dolog. Sokan pedig elkövetik azt a hibát, hogy ugyanazt írják mindenhova, így jönnek létre a duplikált meta tag-ek. Ami akár fakadhat egy egyszerű figyelmetlenségből is.
Weboldal ellenőrzés 2. lépés: Kulcsszavak
Második lépésként megvizsgálom, hogy a fő kulcsszavakra milyen helyen szerepel a Google keresőjében a honlapod.
Ehhez jó, ha van Search Console elérhetőséged, onnan sok hasznos információt ki lehet nyerni. Például meg tudod nézni, mik a legolvasottabb oldalaid, milyen keresési kifejezésekre találják meg a leggyakrabban az oldaladat. Ebből pedig le lehet vonni a következtetést, hogy vajon jó-e az irány. Tényleg ezzel foglalkozol? Tényleg erre akarsz megjelenni? Ha nem, akkor ideje hozzáfogni a kulcsszókeresésnek, és a tudatos stratégiának.
(Ha még nincs search console hozzáférésed, és nem is tudod, hogy mi az, akkor érdemes ezt is elolvasnod: google search console használata)
Kulcsszóelemzés során megnézem azt is, mik azok a további kulcsszavak, amikre keresnek a Te területeden. Továbbá megnézem a versenytársaidat is, vajon ők milyen egyéb kulcsszavakat használnak, milyen tartalmakkal vannak jó helyen az adott kifejezésre.
Így összeáll egy kulcsszóstratégia, amiből már ki lehet indulni a további tartalomfejlesztés során.
Weboldal ellenőrzés 3. – Oldalak, cikkek
A tartalomstratégia részeként átnézem a weblapon szereplő aloldalakat, cikkeket. Ezeknél egyesével megnézem, milyen logika mentén lett strukturálva, mennyire felhasználóbarát, mennyire keresőbarát. Sok esetben abba a hibába esnek az emberek, hogy tele van az oldaluk rengeteg cikkel, aminek semmi értelme.
Hogy miért? Mert nincs a témában keresés. Senkit nem érdekel. Vagy az is előfordul, hogy nem kapcsolódik a témája a honlap egészéhez. Itt most példát nem szeretnék írni, senkit nem akarok megbántani ezzel. Lehet, hogy nagyon jók a cikkek, és még látogatót is hoz, ha megosztod a közösségi médiában, de egyébként nem keresnek rájuk az emberek, tehát organikus találat nincs rá. Így olvasó is akkor van, ha eléjük teszed (vagyis posztolod valahol).
Egy webshopnál is fontos, hogy legyenek cikkek. Sajnos ezzel azonban sok webáruház tulajdonos egyáltalán nem ért egyet, és éppen ezért nem is foglalkozik vele. Nem tudják, hogy egy vásárlás előtt min. 5-7 érintés szükséges. Ez nincs másképp az online térben sem.
Nem attól vásárolunk, aki hirdet, hanem attól, akit ismerünk.
Ezt felejtik el a webshop tulajdonosok, és ezért mondanak le arról a sok látogatóról, akiket a cikkekkel meg tudnának fogni. Már a vásárlás előtt, a keresés szakaszában tartalmat kell adni a felhasználóknak, és így megismernek, nagyobb a valószínűsége, hogy utána nálad vásárolnak. Akinél megkapod a választ, ott nagyobb eséllyel vásárolsz. Nem így vagy ezzel Te is?
Weboldal ellenőrzés 4. – Kategóriák, címkék vizsgálata
Átnézem, mennyire van értelme az adott kategóriának, címkének. Van-e rá keresés, kapcsolódik-e az oldal egészéhez. Van-e tartalmi összefüggés közöttük. Ha nincs, akkor nem sok értelme van, lássuk be! Felesleges szinte minden szót felvenni címkeként, ami szerepel a cikkben. Attól még nem lesz releváns, nem növeli az oldal látogatottságát. Ezt is előre meghatározott stratégia mentén kell végezni. Anélkül nem sokat ér.
Itt abba a hibába szoktak sokan még beleesni, hogy 1 címkéhez csak 1 cikk tartozik. Tehát az adott cikk megjelenik 2x is a honlapon. Egyszer, mint cikk, másszor meg mint az adott címkénél. Így ez felhígítja az oldal tartalmát, hátrébb kerül a keresőbe. A Google úgy értékeli, hogy nem ad sok hasznos tartalmat az internethez. Ezt pedig nem szeretnéd, ugye?
Fontos: Arra is figyelj oda, hogy amikor beírja valaki a keresőbe, hogy pl. női cipők, akkor ne cikket írj arra kulcsszóra. A látogató nem olvasni akar ebben az esetben, hanem sok-sok női cipőt látni, amik közül választani, vásárolni akar.
Tehát a tartalom mindig illeszkedjen a keresési szándékhoz.
Weboldal ellenőrzés 5. Képek ellenőrzése
Bizony, sok múlik a képek elnevezésén is. Ha csak annyi a kép neve, hogy 3456.jpg, abból ugye Te sem tudod, hogy mi van rajta? Nincs ezzel másképp a Google sem. Ezt nehéz így megállapítani. Ennél beszédesebb nevet kell adni, pl. piros női cipő. Ez már azért sokat mondóbb, nem?
Figyelj arra is, hogy a képeknek legyen kitöltve az alt tag-je, vagyis az alternatív címkéje. Így ha valamilyen oknál fogva nem töltődik be, akkor is látszik, hogy mi lett volna ott. Ez egy újabb lehetőség, hogy elhelyezzük a képnél azt a kulcsszót, amihez kapcsolódik. Így újabb jelet kap a Google, miről is szól a cikk, vagy az adott aloldal.
A képeknél a leggyakrabban elkövetett hiba: a mérete. A nagy képméret lassítja az oldal betöltődését, és a mai gyors világban senki nem fogja ezt kivárni, így nő a visszalépési arány, romlik a felhasználói élmény, és a Google hátrébb fog sorolni. Mindig figyelj oda, hogy tömörítsd a képeket! 100-150 kbyte-nál nagyobb képeket felesleges feltölteni.
Ne felejtsd el azt sem, ha törölsz egy képet, akkor annak az url-jét irányítsd át az új kép url-jére, különben 404-es hibád lesz.
Weboldal ellenőrzés 6. – Belső és külső linkek ellenőrzése
Szintén nagy segítséget ad a már fentebb említett Search Console, ahol meg tudod nézni, hogy milyen oldalakról érkezik link a weboldaladra, melyik aloldaladra, milyen szöveggel.
Itt azt is láthatod, hogy mely oldalaid kapják a legtöbb belső linket. Mind a kettő fontos.
A belső linkstruktúrával mutatod meg a Google számára, hogy mely oldalaid milyen fontossági sorrendet követnek, illetve segítik a felhasználókat a tartalmak fogyasztásában.
A külső linkek az oldalad hitelességét növelik. Ha több releváns, témában passzoló oldalról érkezik egy jó linkszöveggel (horgonyszöveggel) „szavazat” egy aloldaladra, akkor a Google is értékesebbnek ítéli meg a honlapodat. Ez is segít abban, hogy előrébb kerülj a találati listán.
Weboldal ellenőrzés 7. – Telefonszám, elérhetőség vizsgálata
Felhasználói élmény szempontjából nagyon fontos, hogy minden elérhetőség telefonról kattintható legyen (email cím, telefonszám). A látogatók nagy százaléka (60-70%) ma már mobilról internetezik. Nincs is annál bosszantóbb, ha pl. keresek egy fogorvost, szeretnék bejelentkezni, és a honlapon lévő telefonszámra kattintva nem tudom hívni. Ekkor először ki kell írnom egy lapra, majd onnan hívni, vagy haladóbb technika ha ki tudom másolni, és úgy beilleszteni a hívásnál. Te jártál már így? Nem túl felhasználóbarát, ugye?
Összefoglalás:
A fentiek alapján láthatod, hogy nem egyszerű, de már azzal egy nagy lépést teszel előre, ha beregisztrálsz a search console-ba, és figyeled, hogy milyen keresésekre jelensz meg. A tartalomnál pedig olyan témában kezdesz el cikkeket írni, amire keresés van. Ebben segít a kulcsszókeresés.
Tehát a 3 legfontosabb dolog:
- technikailag rendben legyen a weboldalad
- folyamatosan legyen rajta friss, kulcsszóra írt tartalom
- támogasd meg belső és külső linkekkel
Meglásd, az eredmény nem marad el. Azt azonban sose feledd, hogy ez egy hosszú távú befektetés, időt kell hagyni neki. Nem egyszeri munka, hanem folyamatosan kell vele foglalkozni.
Ahogy az eddigiekből is láthattad, nem 1-2 beállítás és utána minden működik, hanem folyamatosan kell foglalkozni vele, és időt kell rá szánni.
Kérj SEO elemzést, melynek során átnézem az oldaladat, és megmutatom, milyen hibákat kell kijavítanod, hogy jobb helyezést érj el a keresőben!