Ki az online marketinges?
Az online marketinges vagy egy konkrét személy (alkalmazott, külsős partner / alvállalkozó) vagy egy külső ügynökség / komplett cég, aki a cégednek az online marketing területén szolgáltatást nyújt, feladatokat elvégez.
Mikor van szükséged rá?
Akkor, ha nem csak egy adott környéken szeretnél eladni, hanem az egész országban, vagy akár külföldi piacra is lépnél. Ezt ma már nagyon egyszerűen meg lehet tenni. Akár anélkül, hogy kitennéd a lábadat otthonról, vagy az irodádból. Erre való az internet, és persze az online marketing.
Mi egy online marketinges feladata?
Nagyon sokrétű lehet, hiszen a teljes internetes értékesítést rábízhatod. Ez pedig lássuk be, elég sok feladatot magába foglal. Ez indulhat onnan, hogy weboldal készítés, vagy akár ezt megelőző piackutatás. Tehát van egy értékésítést megelőző fázis, amikor elkészül az értékesítési felület, valamint az azt segítő közösségi média felületek kialakításra kerülnek.
Ilyen értékesítési felület lehet egy honlap, az azt támogató social media felületek pedig: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube csatorna. Ez persze célközönség, illetve termék vagy szolgáltatásfüggő is.
Aztán persze további feladat a tényleges értékesítés. Ezek eszköze lehet online hirdetés (Google, vagy közösségi média hirdetés), vagy keresőoptimalizálás (amikor hirdetés nélkül jönnek a látogatók a honlapodra).
Az értékesítés után pedig a vevő kiszolgálása, vevők gondozása szintén történhet online marketing eszközökkel, akár automatizáltan is. Erre is több megoldás létezik.
Mit csinál egy online marketinges?
Legfőbb feladata az, hogy az internetes eszközöket, felületeket, valamint a közösségi média eszközeit felhasználva:
- eljuttassa a céged, márkád, terméked üzenetét a piacra,
- megragadja a célpiac figyelmét,
- érdeklődőket és vevőket hozzon a piacról
- az érdeklődőkből vevőket szerezzen
- termék és márkádhoz kapcsolódó promóciókat jelentessen meg, reklámozzon a piacon
Ahogy látod, nagyon sokrétű az, hogy mit csinál egy online marketinges. Ha egy szóval kellene rá válaszolni; akkor ő az, aki felel a céged online jelenlétéért.
Az online marketing az alábbi területeket jelenti:
- Célpiac részletes elemzése, leírása, piackutatás
- Versenytárselemzés
- A Buyer Persona (ideális vevő) jellemzőinek, profiljának leírása
- Marketing stratégia, marketing terv készítése
- A vevő élettartam és a vevő életciklus nyomon követése és támogatása
- SEM vagy más néven keresőmarketing (ennek része a Google Ads hirdetés és a SEO vagy keresőoptimalizálás)
- Content marketing vagy más néven tartalom marketing
- Direct response copywriting- értékesítési célú szövegírás
- Influencer marketing
- Értékesítési célú oldalak (landing page, sales page) készítése
- Sales funnel (értékesítési tölcsérek) építése
- Marketing feladatok, folyamatok automatizálása
- Email marketing
- Marketing kampányok tervezése, beállítása, lebonyolítása, optimalizálása, mérése
- Video marketing
- SMS marketing
Online marketinges főbb stratégiai és taktikai feladatai:
Stratégiai feladatok:
az ügyvezetővel együtt a vállalati célokhoz igazodva összeállítja a vállalat marketing stratégiáját oly módon, hogy az online marketing eszközeinek lehetőségeit is beleépítik a stratégiába.
A taktikai, kivitelezői, illetve megvalósítói feladatok:
- legmagasabb szinten – a stratégia alapján – egy adott időszakra (negyedévre, évre) szóló marketing terv összeállítása
- A második szinten, amikor a marketing tervben rögzített feladatokat, projekteket kidolgozza és élesben működteti
- harmadik szinten a visszamérés és a folyamatok optimalizálása, amikor a korábbi tevékenységek eredményét méri, javaslatot tesz és a javaslatok elfogadása után a szükséges változtatásokat elvégzi.
Ahogy látod, elég széles a paletta és sokrétű tudással kell rendelkezni.
De vajon erre hány embert kell megbíznod, vagy kell-e minden területtel foglalkoznod?
Minden cégmérettől és hozzáállástól függ. Vannak olyan méretű cégek, akik erre saját alkalmazottat vesznek fel, és van olyan is, aki inkább megtanulja maga, vagy 1-2 részfeladatot szervez csak ki.
Az lenne a legjobb, ha lenne olyan, aki mindenhez (is) ért. De ilyen nincs. Maximum mindenhez egy kicsit, és van 1-2 részterület, melyben jobban elmerült, és azok szakértője.
És mit végzünk ezek közül mi? Mikor és mivel tudsz hozzánk fordulni?
Mi a következő részterületekre specializálódtunk:
- Google Ads hirdetéskezelés
- keresőoptimalizálás
- marketing kampányok teljeskörű kivitelezése, marketing automatizálás
Nálunk a kivitelezésen van a hangsúly. Ezt azért fontos kiemelni, mivel online marketingesből is többféle van. Erről egy másik cikkemben írok. Olvasd el azt is!
Ha gondolkodsz abban, hogy kiszerveznél 1-2 feladatot, akkor nézd meg, hogy zajlik nálunk a kivitelezés!
Látható, hogy a feladata egyrészt elég sokrétű, másrészt annyiben tér el egy offline marketingtől, hogy itt sok technikai tudásra is szükség van az online marketing rendszerek használatához.
Milyen online marketingesek vannak, és kitől mit várj?
Többféle marketinges van a piacon. Mindegyike másra szakosodott. Azt azonban el lehet mondani, hogy az alapokkal tisztában van mindenki.
Ezen belül vannak azonban olyanok, akik marketing tanácsokat adnak, de nem fogják helyetted megoldani.
Aztán vannak azok, akik kivitelezést is vállalnak. Ha nem Te szeretnél mindent megoldani, akkor mindenképp ilyet keress. Ők (mi) a technikai részletekkel is tisztában vagyunk, és nem csak tanácsot adunk, hanem meg is oldjuk helyetted.
A kivitelezők között is többfélével találkozhatsz. Mindenki más területre szakosodott, abban mélyedt el jobban. De ettől még a többihez is ért(het) alap szinten.
- Vannak, akik weboldalt készítenek, esetleg még keresőoptimalizálással is foglalkoznak, vagy szöveget írnak.
- Vannak keresőoptimalizálás (seo) szakértők (szükség esetén weboldalt is készítenek, blog szöveget írnak, linket építenek)
- Megint mások inkább hirdetéseket készítenek, és azokat kezelik. Itt különválhat közösségi média hirdetés és a Google Ads hirdetés.
- Vannak közösségi média marketing szakértők, ők inkább a Facebook, Insta, YouTube, Pinterest, és egyéb felületeket kezelik, valamint hirdetnek rajta.
- Marketing automatizmus építők, crm szakértők – az ügyfélkapcsolat sikeréért.
A harmadik nagy csoport, aki nem csak tanácsot ad, hanem megmutatja, mit kell csinálnod. Ők az oktatók.
Oktatásból is többféle van. Vannak a havi díjas konstrukciók, és az egyszeri fizetési megoldással dolgozók. A havi díjasnál minden tananyaghoz hozzáférsz, és azokat addig látod, amíg előfizető vagy. Az egyszeri díjas oktatásnál pedig egyszer kifizeted azt, ami érdekel, és azt bármikor megnézheted.
Ki hogyan dolgozik?
Vegyünk sorra mind a 3 fent említett nagy kategóriát.
- Tanácsadók: jellemzően óradíj alapon dolgoznak, vagy napi díjon. Itt is előfordul havi előfizetés, ami tartalmaz egy adott óraszámot.
- Kivitelezők: itt többféle megoldás is létezik. Itt létezik óradíj, egyszeri projekt díj, havi díj. Feladattól függ. Keresőoptimalizálás során például jellemző az egyszeri audit (honlapelemzés) díj, valamint a havi seo díj (folyamatos optimalizálás a jobb eredmény érdekében).
- Oktatók: Ezt már fentebb írtam, hogy náluk a havi díjas, vagy egyszeri díjas megoldás a jellemző.
Összegzés:
Jól gondold át, hogy milyen feladatokra van Nálad szükség. Lehet, hogy még nem tudod, mit és hogyan lehetne, ekkor keress meg egy tanácsadót.
De az is lehet, hogy már tudod, mit szeretnél, csak nem értesz hozzá, vagy nincs rá időd. Ekkor keress meg egy kivitelezőt.
De ha szeretnéd magad megoldani, akkor érdemes a feladathoz megfelelő oktatást találni, és megtanulni.
Minden cég más és más, és mindenki a sajátját ismeri a legjobban.