Remélem, az már számodra sem kérdés, hogy egy webáruháznál is szükség van a keresőoptimalizálásra. Ezen cikket az inspirálta, hogy az elmúlt 1 hónapban több webshop seo auditot is csináltam, és legtöbbször ugyanazokat a hibákat láttam, amiket elkövettek a webáruház tulajdonosok.
Ezeket szeretném Neked most bemutatni. Ezek egy része technikai, míg nagyobb részük inkább tartalmi hiba.
Top webshop seo hibák
1. Túl nagyméretű oldalak
A termékek kép nincs tömörítve, és így rengeteg helyet elfoglal. 1 aloldal akár több Mbyte méretű is lehet. A betöltődés nagyon lassú lesz, és a felhasználó nem biztos, hogy ki fogja várni. Mindenképp tömöríts, használj kép kicsinyítőt, mint pl. a tinypng.com, és gyorsítót is (wp rocket)!
2. A képeknél nem használnak alt leírást
Ez a seo szempontjából hasznos, mivel a keresők nem igazán tudnak olvasni a képekről, és ez segít nekik megérteni, hogy mit ábrázol az adott kép. Azt például Te sem tudod, hogy vajon mi van azon a képen, aminek ez a file neve: 123.jpg, ugye? Éppen ezért legyen minél beszédesebb, érthetőbb! További információk: Minden amit a képek keresőoptimalizálásáról tudnod kell.
3. Nem használt képeket törlik, és nem irányítják át a megfelelő helyre
Ezzel sok hibás linket, és 404-es oldalt hoznak létre. Ez nem szerencsés seo szempontjából. Ezzel azt az üzenetet közvetítik a Google felé, hogy ez egy elhanyagolt oldal, nem foglalkoznak vele. Ehelyett használj 301-es átirányítást, és vezesd a látogatókat a megfelelő helyre, jelen esetben az új képre. Sokkal jobb élményben lesz részük, mintha csak egy „nem található” oldal jönne fel.
4. Nem megfelelő meta-k használata
Nincsen meghatározva, miről szól a webshop, vagy csak nem merik beírni a title-be, meg a meta leírás-ba, mert attól félnek, hogy az már túl sok, ha kiírják, hogy pl. női cipők webshop. Olyan főoldali meta title-ket, meg leírásokat láttam, amik valami misztikus szöveggel vannak feltöltve (jobb esetben), vagy egyszerűen üresen hagyják. Így nem fogja tudni a robot, hogy mit is árulsz a „boltodban”. Ez rossz megoldás. Helyette használd a kulcsszavaidat!
5. Üres meta leírások
Elhiszem, hogy egy több ezer termékes webshopban nehéz minden termékhez egyedi meta leírást készíteni. De nem is kell! Ezt egy egyszerű változóval meg tudod oldani. Elég egy sablon szöveget kitalálni, és elé odabiggyeszteni a [termék neve]-t. Valahogy így, ahogy az ikeánál is megoldották. A termék neve itt: LACK Dohányzóasztal, fehér, 55×55 cm, és ez szerepel a title-ben is. Ugye, hogy ilyet Te is ki tudsz találni, és nem is lesz vele annyi munka? Ezeket a leírásokat be tudod állítani a webshopod beállításainál. Minden webshop motor esetén van ilyen.
6. Semmitmondó menüsor
Nem derül ki a felhasználó számára sem, hogy mit árulnak, max. a képekből. Ilyenre gondolok, mint pl. shop, kapcsolat, szállítás, fizetés, kosár, pénztár – ez a felső menü.
Ehelyett javaslom inkább azokat a termékkategóriákat kitenni a menü-be, amiknek az eladásából bevételed is lesz.
Webshop seo esetén erre mindenképp figyelj!
7. Kategória és címke oldalak nincsenek optimalizálva, kidolgozva
A legnagyobb baj az, hogy legtöbbször kimarad a kulcsszókutatás, és nem megfelelő kategória és címkeoldalak lesznek kialakítva. Ezek a gyűjtőoldalak, ahol a termékek megjelennek valamilyen szisztéma szerint csoportosítva, a legtöbbször csak a termékeket tartalmazzák, és azon túl egyéb információt nem. Így a csoportosításon kívül egyéb hasznuk nincs. Te ehelyett inkább írj róluk rövid leírást is, hasznos tudnivalót, ehhez segítséget ad a seo szövegírás cikk. Így több leszel, mint a versenytársaid. A legtöbb forgalom egy webáruházban ugyanis a főoldalra, a kategóriaoldalakra és a blogoldalra (cikkekre) érkezik. Ne hagyd figyelmen kívül!
8. Gyenge minőségű termékoldalak
A terméken és az áron kívül mindenképp készíts további leírást, tudnivalókat is. Informáld a leendő vásárlóidat úgy, mintha egy boltban lennél, és ott tájékoztatnád őket a termékedről. Próbálj meg minél több kérdésére választ adni.
Ajánlj fel neki kapcsolódó termékeket, hátha még mást is vásárol, növelve a kosárértéket, és a Te bevételedet.
Tedd lehetővé számára, hogy megossza a közösségi médián, elküldje messenger-en a termék linkjét. Ezzel akár tájékoztatja finoman a párját arra, hogy mire vágyik, és már lesz is egy vevőd. 😉
Engedd, hogy véleményt írjanak a termékről! Ez akár más számára is hasznos lesz, mielőtt vásárol.
Miért írj blogot, ha webshopod van?
9. Nincs minőségi tartalom
Mivel jellemzően a webshopok-ban termékek vannak, kevés a tartalom. És ami van, az sem minőségi. Fontos lenne, hogy legyenek cikkek is. A legtöbb webáruház tulajdonos szerint „a blog az ördögtől való”, hallani sem akarnak róla. Pedig a tartalom nagyon fontos, és ne felejtsük el azt sem, hogy egy látogató elsőre ritkán vásárol. Először nézelődik, ismerkedik velünk is. Több alkalommal kell vele találkozni, mire végre rászánja magát a vásárlásra. Ehhez pedig egy webshop-ban fontos az, hogy legyenek cikkek. Hogy miért? Mert így már a tényleges vásárlási szándék kialakulása előtt meg tudod válaszolni a kérdéseit. És mivel nálad kapott választ, így Téged tart az adott termék szakértőjének, nagyobb valószínűséggel nálad fog vásárolni is.
És itt jön képbe a seo és a kulcsszókutatás. Nézd meg, mit keresnek vásárlás előtt, milyen kérdéseik vannak, és arra írj cikkeket! Vezesd őket végig a folyamatot! Kezdd onnan, hogy még csak keresi a megoldást, teszteket olvas, teljesen addig, hogy megleli a terméket, és meg is veszi. Mindezt persze nálad.
Erre jó példa, hogy az egyik webáruháznál a legtöbb forgalmat a search console adatok alapján egy cikk hozza. A legnépszerűbb oldalak között 3 cikk is szerepel, ami több mint 1500 látogatót hozott.
(Ha még nincs search console hozzáférésed, és nem is tudod, hogy mi az, akkor érdemes ezt is elolvasnod: google search console használata)
Webáruház seo optimalizálása kapcsán még ezeket szoktam észrevenni:
10. Nincs keresőmező
Ez egy normál weboldal esetén is fontos lehet, hiszen ezzel tudnak keresni a felhasználók az őket érdeklő tartalmak között. Egy webshop esetén azonban kiemelt jelentőségű, hiszen legtöbbször több ezer termék van, és könnyebb így keresni. Itt említeném meg a szűrőt is, amivel ár, méret, szín, egyéb paraméterek alapján lehet válogatni a termékek között. Ezt se hagyd ki!
11. Nincs morzsamenü
Még mindig látok olyan webshopot, ahol nincs morzsamenü. Hogy miért fontos ez? És mi is ez a morzsamenü? Biztos láttál már Te is ilyet, és használtad is, mikor böngésztél egy webáruházban. Így néz ki:
Ez azért hasznos, mert így a felhasználók könnyen vissza tudnak lépni egyik kategóriából a másikba. Különös egy több ezer termékes áruház esetén, ahol könnyen el lehet tévedni. Így mindig tudni fogja a látogató, mikor éppen hol van. A könnyű tájékozódás miatt a Google is pozitív jelet kap vissza róla, és így jobb áruháznak fogja ítélni. Látja, hogy felhasználóbarát. Ez sem egy elhanyagolható szempont. Használj Te is morzsamenüt! (Angol neve: breadcrumb.)
12. Kívülről érkező külső linkekkel nem foglalkoznak
A legtöbb, amit linképítés kapcsán láttam, az a linkgyűjtő oldalak használata, mint pl. lap.hu, cylex.hu (boltkereső oldal). Ez azonban ma már kevés. Nézz körül, milyen témához tudsz kapcsolódni, kik azok, akik nem a versenytársaid, de hasonló a célközönségetek. Érdemes lehet vele felvenni a kapcsolatot, és kölcsönösen segíteni egymást. 😉 Nézz meg más linképítési technikákat is!
13. Social média=Facebook, néha Instagram
A social média tekintetében a webáruházak a Facebook-on vannak döntő többségében jelen. Bár ahogy észrevettem, egyre többen már az Instán is megjelentek, még ha nem is jól használják. Ez egy külön műfaj, amit meg kell ismerni, különben csak azt érzed, hogy kidobott idő és energia volt.
Méltatlanul elhanyagolt felület a Pinterest. Pedig egy boltban rengeteg termékfotó van, amiket vétek nem megosztani itt is. Viszonylag gyorsan, és hamar lehet több táblát és terméket feltölteni a felületre, és nem kell annyit foglalkozni vele, mint pl. a FB-kal, vagy az Insta-val. Regisztrálj egy üzleti fiókot, tegyél bele több táblát, azokba pin-eket, és nézd a statisztikákat! A Pinterest segíti a SEO folyamatokat, látogatókat visz a webáruházadba.
+1 hiba: Nem gyűjtenek feliratkozókat
Ez ugyan nem seo hiba, de értékesítés szempontjából mindenképpen egy kihagyott ziccer. Mivel Te sem vásárolsz rögtön egy idegentől, hanem előtte kell, hogy találkozz vele párszor, ezért nagyon fontos az, hogy többször is a felkeltsd a figyelmét a leendő vásárlódnak. Így fog tudni kapcsolódni hozzád és később venni is tőled. Ha pedig feliratkozott, akkor már könnyebben el fogod tudni érni egy újabb ajánlattad, hasznos tartalommal.
Összefoglalás:
Ahogy láttad, egy webshop keresőoptimalizálása elég összetett feladat, és nagy odafigyelést igényel. Egy seo elemzés során a feltárt hibák kijavítása, illetve a leírt lépések megtétele több hónapnyi munkával járnak. ÉS még ezzel sincs vége, hiszen nem elég rendbe tenni, de meg is kell tudni tartani az elért pozíciót.
Kérj Te is SEO elemzést, és javítsd ki minél hamarabb a hibáidat, hogy beinduljon az értékesítési motorod!